• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dzimtes stereotipu konceptualizācijas specifika mūsdienu valodas un kultūras apziņā.

Thumbnail
View/Open
306-29230-Ceronko_Jelena_jc07005.pdf.pdf (1.003Mb)
Author
Čeronko, Jeļena
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Kurpniece, Rozanna
Date
2012
Metadata
Show full item record
Abstract
Darbs ir veltīts dzimtes stereotipu analīzei mūsdienu kultūras un valodas apziņā ar kognitīvās lingvistikas metožu palīdzību. Autors, pamatojoties uz asociatīva eksperimeta rezultātu kornitīvās interpretācijas, identificē stereotipu veidojošas kognitīvās pazīmes, nosaka to vietu stereotipa struktūrā un apraksta to lauku organizāciju.Īpaša uzmanība tiek veltīta stereotipa vērtejuma raksturošanai un tā veidošanas avota noteikšanai. Darbs sastāv no divām daļām. Pirmajā daļā tiek izklāsti pamata teorētiskie jautājumi, kas nepieciešami pētījuma veikšanai, оtrajā daļā tiek modelēts stereotips, notiek tā makrostruktūras apraksts un tā kognitīvo pazīmju ranžēšana. Pētījums var ieinteresēt filologus, kas nodarbojas ar līdzīgām problēmām, un visus lasītājus, kam šis jautājums nav vienaldzīgs.
 
The aim of the present paper is to analyse the gender and professional stereotypes in the modern society by means of cognitive linguistics methods. The paper also deals with the cognitive features of the stereotype, which have been investigated on the associative experiment basis and placed in the stereotype structure as well as their field has been defined. The stereotypes assessment and its origin have been analysed too. The first chapter of the present paper analyses and investigates the theory of the gender-based stereotypes. In the second chapter the stereotype is modeled, its structure and cognitive features are described and ranged. The results of the research might be of great interest for philologists and/or anyone dealing with a similar issue.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/6991
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV