Podometrisko mērījumu saistība ar sniegumu un motivāciju 10-11 gadus veciem tenisa spēlētājiem
Author
Feldmane, Linda
Co-author
Latvijas Universitāte. Medicīnas un dzīvības zinātņu fakultāte
Advisor
Plakane, Līga
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Mūsdienās būtiska problēma bērniem ir mazkustīgums un liekais svars, kas rodas ne tikai no neveselīgiem ikdienas paradumiem, bet arī no nepietiekamām fiziskām aktivitātēm vai pretēji - pārslodzes. Lai izprastu iemeslu fizisko aktivitāšu līmeņa samazinājumam, pētījuma mērķis ir noskaidrot, vai un kā podometriskie mērījumi (stāja, gaita) ietekmē sniegumu un motivāciju tenisa spēlētājiem. Pētījumā piedalījās 21 dalībnieks, kuri ir Mārupes tenisa skolas audzēkņi ar vismaz divu gadu pieredzi tenisā. Dalībniekiem veica podometriskos mērījumus, fiziskos testus (lecamaukla, sprints, atspole) un motivācijas novērtējumu divas reizes, lai noteiktu izmaiņas laikā un saistību starp mainīgajiem. Rezultāti uzrāda jo lielāks lēcienu daudzums ar lecamauklu bez kļūdām, jo labākas tenisa prasmes, kas atspoguļo kustību apguvi un koordināciju. Tiem, kam fiziskie testi uzrādīja labāku rezultātu, tika novērots mazāks pēdu noslogojuma laukums un mazāks vidējais, maksimālais spiediens pēdās. Tas liecina, ka labākas prasmes tenisā ir tiem, kam kustības ir gan koordinētas, gan eksplozīvas. Ja spēlētājam kustības ir ar pārāk lielu svaru uz pēdām, tad rodas grūtības veikt dinamiskas kustības. One of the major challenges children face today is physical inactivity and excess weight, which stem not only from unhealthy daily habits but also from insufficient physical activity or overtraining. To better understand the causes of decreased physical activity levels, this study aims to examine whether and how podometric measurements (such as posture and gait) influence performance and motivation among young tennis players. The study included 21 participants, all students at the Mārupe Tennis School with at least two years of tennis experience. Participants underwent podometric assessments, completed physical performance tests (jump rope, sprint, shuttle run), and filled out the Physical Activity Enjoyment Scale (PACES) twice in order to track changes over time and analyse relationships between variables. The results show that the greater the number of jump rope repetitions without mistakes, the better the tennis skills, reflecting movement acquisition and coordination. Those who performed better in the physical tests were observed to have a smaller foot load area and lower average and maximum pressure on the feet. This suggests that better tennis skills are associated with movements that are both well-coordinated and explosive. When a player's movements place excessive weight on the feet, it becomes difficult to perform dynamic actions.