Korejas kara analīze caur Mārgaretas Bērkas-Vaitas fotogrāfijām un biogrāfisko kontekstu
Autor
Jelovska, Jekaterina
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Striķe, Ramona
Datum
2025Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Bakalaura darbs “Korejas kara analīze caur Mārgaretas Bērkas-Vaitas fotogrāfijām un biogrāfisko kontekstu” ir veltīts dokumentālās fotogrāfijas vizuālās un kultūrvēsturiskās nozīmes izpētei, koncentrējoties uz Amerikas fotokorespondentes Mārgaretas Bērkas-Vaitas profesionālo darbību Korejas kara laikā. Darba mērķis ir izpētīt, kā Bērkas-Vaitas fotogrāfijas atspoguļo kara militāros un humanitāros aspektus, kā arī kā tās tiek interpretētas un izvēlētas publicēšanai konkrētajā ideoloģiskajā un redakcionālajā kontekstā. Temata aktualitāti nosaka nepieciešamība pārskatīt sieviešu fotogrāfu ieguldījumu kara reprezentācijā, kā arī interese par dokumentālās fotogrāfijas lomu vēsturiskās atmiņas veidošanā. Korejas kara sekas ir joprojām jūtamas, un vizuālais mantojums palīdz izprast šī konflikta ietekmi uz civiliedzīvotājiem un sabiedrību kopumā. Darbs strukturēts četrās galvenajās daļās. Pirmajā daļā sniegts ieskats Korejas kara vēsturē un dokumentālās fotogrāfijas attīstībā. Otrā nodaļā analizēta Mārgaretas Bērkas-Vaitas biogrāfija, īpaši akcentējot viņas pieredzi frontes apstākļos. Trešajā nodaļā aprakstītās metodes – ikonogrāfiskā, kultūrvēsturiskā, diskursa un feministiskā analīze. Ceturtajā daļā veikta fotogrāfiju tematiska grupēšana un empīriska vizuālo naratīvu analīze. Pētījumā atklāts, ka Bērkas-Vaitas fotogrāfijās redzams emocionāli piesātināts un humāns skatījums uz karu. Daļa attēlu netika publicēta, jo tie neatbilda tā lāika redakcionālajām un ideoloģiskajām vadlīnijām. Analīzē izmantota daudz teoriju pieeja, un fotogrāfijas grupētas tematiskos blokos: humānas sekas, represijas, militārā stratēģija, politiskais konteksts. Darbs pierāda, ka fotogrāfija spēj piedāvāt alternatīvu skatījumu uz karu, atsedzot ne tikai notikumu virspusējo līmeni, bet arī dziļākās sociālās un emocionālas struktūras. The bachelor thesis “An Analysis of the Korean War Through Margaret Bourke-White’s Photographs and Biographical Context” is dedicated to exploring the visual and cultural-historical significance of documentary photography, focusing on the professional activities of American photojournalist Margaret Bourke-White during the Korean War. The aim of the thesis is to examine how Bourke-White’s photographs reflect both the military and humanitarian aspects of the war, and how these images were interpreted and selected for publication within a specific ideological and editorial context. The relevance of the topic stems from the need to reassess the contribution of female photographers in war representation, as well as from growing interest in the role of documentary photography in shaping historical memory. The consequences of the Korean War remain present today, and the visual legacy helps to better understand the conflict’s impact on civilians and society as a whole. This thesis is structured in four main chapters. The first chapter provides an overview of the Korean War and the development of documentary photography. The second chapter analyses Margaret Bourke-White's biography, with particular emphasis on her experiences in frontline conditions. The third chapter outlines the applied research methods, including iconographical analysis, cultural-historical interpretation, discourse analysis, and feminist approach. The fourth chapter presents thematic grouping of photographs and an empirical analysis of visual narratives. The research reveals that Bourke-White’s photographs offer an emotionally powerful and humanistic perspective on war. Several images were not published, as they did not conform to the editorial and ideological guidelines of the time. A multi-theoretical approach was applied, and the photographs were grouped thematically into the following categories: humanitarian consequences, acts of repression, military strategy, and political context. The study demonstrates that photography can provide an alternative perspective on war, revealing not only its surface-level events but also deeper social and emotional structures.