Ētiskā un estētiskā attiecību problēma Frīdriha Šillera darbos
Author
Krivonosova, Vlada
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Bičevskis, Raivis
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba mērķis ir analizēt Frīdriha Šillera romantisma ētikas, estētikas un mākslas filosofijas risinājumus un attieksmi pret morāles un mākslas attiecībām, estētiskā un ētiskā kategoriju mijiedarbību, mākslas ētiski pamācošo funkciju un atbildēt uz darbā izvirzītajiem jautājumiem: (1) vai mākslas kontekstā, saskaņā ar Frīdriha Šillera idejām, pastāv (un ja pastāv, tad – kādas tieši) estētikas un ētikas attiecības, (2) vai māksla var pārkāpt tikumību un (3) vai mākslai jābūt pamācošai? Bakalaura darbā tiks analizēti Fridrīha Šillera teksti, kuros atspoguļojas estētiskā un ētiskā attiecību problemātika. Darbā tiek aplūkota filosofija, kas laika izteiksmē attiecināma uz pārejas periodu starp apgaismību un romantismu. Tēmu var uzskatīt par aktuālu saistībā ar ētiskā-estētiskā attiecību problēmas risinājuma meklējumiem mūsdienu mākslas filosofijā un nevienprātību sabiedriskajā attieksmē pret to, kā arī saistībā ar nepieciešamību šādus jautājumus risināt modernās valsts likumdošanas un sabiedrības morāles kontekstā. The aim of the bachelor's thesis is to analyze Friedrich Schiller's Romanticism solutions in ethics, aesthetics, and the philosophy of art, as well as his attitude toward moralization in art, the interaction between aesthetic and ethical categories, the morally instructive function of art, and to answer the research questions posed in the thesis. The author of the thesis seeks to address the problem of the relationship between aesthetics and ethics according to Friedrich Schiller’s ideas, as well as to understand whether art can violate morality and, more broadly—should art be morally instructive? The thesis will analyze Friedrich Schiller’s texts that reflect the problematic relationship between the aesthetic and the ethical. The study examines philosophy that, in terms of historical context, belongs to the Romantic period. The topic can be considered relevant due to the ongoing search for solutions in contemporary philosophy of art, as well as societal disagreements regarding these issues and the need to address them within the framework of modern legislation.