• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Latviešu literatūras klasika vieglajā valodā kā mūsdienu lasītprasmes problēma

Thumbnail
View/Open
306-111154-Lapina_Anna.Helena_al18118.pdf (1.855Mb)
Author
Lapiņa, Anna Helēna
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Grudule, Māra
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Zinātniskais darbs aplūko vieglo valodu latviešu literatūras klasikas un lasītprasmes kontekstā. Teorētiskajā daļā analizēti lasītprasmes attīstības aspekti Latvijā un Eiropā, kā arī vieglās valodas principi. Empīriskajā daļā salīdzināts Rūdolfa Blaumaņa noveles “Nāves ēnā” oriģinālteksts un tā vieglās valodas versija, kā arī apkopota skolotāju aptauja par vieglās valodas ietekmi uz skolēnu lasītprasmi. Pētījums atklāj, ka vieglā valoda var uzlabot teksta pieejamību, taču rada riskus literārās pieredzes sašaurinājumam. Rezultāti var noderēt izglītības, tulkošanas un kultūrpolitikas jomā.
 
The scientific paper examines the potential of Easy-to-Read language in the context of access to Latvian literary classics and reading literacy. The theoretical part analyzes aspects of reading literacy development in Latvia and Europe, as well as the principles and evolution of ETR language. The empirical part includes a comparison between the original text of Rūdolfs Blaumanis’ novella In the Shadow of Death and its ETR version, along with a survey of teachers on the impact of ETR language on students’ reading literacy. The study reveals that ETR language can enhance text accessibility but also entails risks of reducing the depth of literary experience. The results may be valuable in the fields of education, translation, and cultural policy.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/71458
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6775]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV