Mūsdienu mātišķība medijos un sieviešu naratīvos: intensīvā mātišķība heteronormatīvo vidusšķiras sieviešu vidū Latvijā
Author
Lāma, Elza
Co-author
Latvijas Universitāte. Doktorantūras skola
Advisor
Zelče, Vita
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Promocijas darba tēma ir saistīta ar mūsdienu mātišķības diskursiem un mātišķības mediatizāciju, fokusējoties uz konkrētu grupu: heteronormatīvām vidusšķiras sievietēm Latvijā. Pētījuma pamatā, pirmkārt, ir dažādie mātišķības diskursi un to savstarpējās attiecības masu medijos un sociālās tīklošanas vietnēs, jauno māšu naratīvos un publiskā diskursā Latvijā un, otrkārt, mātišķības mediatizācijas formas, darbā pievēršoties tam, kā sociālās tīklošanās vietnes, īpaši Twitter (X) un Facebook, papildina mātišķības pieredzi. Pētījums atklāj intensīvās mātišķības diskursa klātbūtni publiskajā diskursā Latvijā, masu medijos un arīdzan starp sociālās tīklošanās vietņu lietotājiem, kā arī tā destruktīvo ietekmi, kas parādās māšu naratīvos. Promocijas darbs arī aplūko un atklāj mūsdienu mātišķības mediatizācijas formas Latvijā, t. i., “portatīvo kopienu”. Atslēgvārdi: mātišķība, diskurss, mediatizācija, sociālās tīklošanās vietnes, masu mediji. The subject of the thesis is contemporary discourses of motherhood and forms of mediatization of motherhood, focusing on the group of heteronormative middle-class women in Latvia. The study examines the discourses of motherhood, particularly intensive mothering ideology, and their interrelationships in mass media and social networking sites, new mother’s narratives and public discourse in Latvia, and analyses the forms of mediatization of contemporary motherhood by focusing on how social networking sites shape views and intertwine with mothering experience. The thesis provides empirical evidence of the presence of intensive mothering discourse among Latvia’s general population and social networking sites users, as well as mass media; it also shows the destructive effects of intensive mothering discourse, revealed in mothers’ narratives. Keywords: motherhood, mothering, discourse, mediatization, social networking sites, mass media