Jaunavas Marijas tēls feminisma teoloģijā
Author
Jakāne, Inta
Co-author
Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāte
Advisor
Filipsone, Anta
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba nosaukums ir „Jaunavas Marijas tēls feminisma teoloģijā.” Jaunava Marija ir nozīmīgs tēls kristīgajā tradīcijā. Marijas tēls ir attīstījies no gadsimta uz gadsimtu, kļūstot arvien komplicētāks un sarežģītāks. Marioloģija, Marijas kults, Marijai piešķirtais īpašais gods un loma Romas Katoļu Baznīcā bieži ir kalpojusi par aizbildinājumu feministu pārmetumiem, ka baznīca ir patriarhāla un androcentriski veidota, atvēlot sievietei tajā minimālu lomu. Savukārt, feministes uzstājīgi turpina norādīt uz Romas Katoļu Baznīcā sastopamā Marijas tēla pārlieku lielās popularitātes radītajiem draudiem.
Mūsdienu feministes neapmierina tas, kā no tradicionālā viedokļa tiek skaidrots Marijas garīgums. Feministes saskata pretrunu starp ideālās Marijas tēlu, kādu piedāvā tradicionālā kristietība, īpaši Romas Katoļu tradīcija, un sievišķības ideālu, kas būtu atbilstošs mūsdienu sievietei. Marijas tēlu ievietojot attiecīgajā doktrīnā, ir izveidojies tēls, kas dod iespēju kontrolēt sieviešu morāli, manipulēt ar sieviešu apziņu. Saskaroties ar šo nelabvēlīgo pieredzi, dažas feministes vēlas transformēt, mainīt, atdzīvināt, atbrīvot Mariju no tradicionālo uzskatu kopuma, kamēr citas ir atzinušas Marijas tēlu par nederīgu mūsdienu sievietes garīgumam. Feminisma teoloģija atklāj tradicionālā Marijas tēla ambivalento lomu sieviešu pieredzē un meklē veidus kā to rekonstruēt. Name of a bachelor work is „Image of Virgin Mary in theology of feminism.” Virgin Mary is important image in christion tradition. Image of Mary had developed from century to century becoming complicated and sophisticated, involved with the time even more. Mariology, the Cult of Mary sets a great deal on dignity and part of Roman Catholic Church many a time has served like cover-up for admonitions of feminist, that church is patriarchal and androcentric made, dedicated for a female poor part. Indeed feminists going on with a high pressure are showing that image of Mary has too much imminences caused of her popularity in Roman Catholic Church.
Now day feminists are frustrated and disconted of way how spirituality of Mary is narrated in traditional opinion. Feminists espy inconsistences among ideal image of Mary which offer traditional christianity, specially Roman Chatolic tradition and womanhood ideal, which would according to contemporary woman. Inserting image of Mary in accordant doctrine is shaping an image which gives opportunity to control moral of woman and manipulte with this disadvanting experience, some of feminists would like to transform, change, reanimate, emancipate Mary from the traditional altogather view while other have adjudged image of Mary inapplicable for contemporary spirituality of women. Theology of feminism open the Mary’s traditional image ambivalent role in women experience and searches for a pattern how to remodel it.