Pareizrunas un pareizrakstības jautājumi nomenu mācībā
Автор
Kinstlere, Linda
Co-author
Latvijas Universitāte. Filoloģijas un mākslas zinātņu fakultāte
Advisor
Paegle, Dzintra
Дата
2009Metadata
Показать полную информациюАннотации
Pareizrunas un pareizrakstības jautājumi latviešu valodā vidusskolas klasēs šodien ir ļoti aktuāla tēma. Ar vien vairāk latviešu valodas stundās skolotāji sastopas ar skolēnu vienaldzību pret dzimto valodu kā mācību priekšmetu. Nonācis vidusskolā, skolēns neprot runāt pareizā literārā valodā, neprot pareizrakstības likumus. Vieni no iemesliem šādām skolēnu zināšanām ir plašais pamatskolas kurss un nepareizie piemēri masu medijos, kā arī nepamatoti lielā angļu valodas terminu „ievazāšana” latviešu valodā.
Diplomdarba mērķis ir izpētīt vidusskolēnu raksturīgākās kļūdas pareizrunas un pareizrakstības jautājumos nomenu mācībā.
Kvalifikācijas darbs sastāv no anotācijas, ievada, trīs daļām- 2 teorētiskajām un 1 praktiskās daļas, secinājumiem, avotu un izmantotās literatūras saraksta un pielikuma.
Teorētiskajā daļā tiek apskatīta teorētiķu – metodiķu literatūra, iepazītas un analizētas ortogrāfijas un ortoēpijas apguvē izmantojamās mācību metodes. Veikta metodiski pamatota mācību satura atlase morfoloģijas apguvei vidusskolā. Tiek pētīts vispārējās vidējās izglītības standarts un mācību programma.
Praktiskajā daļā, analizējot skolēniem dotos uzdevumus, tiek atklātas visbiežāk pieļautās pareizrakstības un pareizrunas kļūdas nomenu mācībā. Analizēti uzdevumu rezultāti, uzskaitot to plusus un mīnusus. Balstoties uz iegūtajiem pētīšanas rezultātiem, tiek secināts, ka lielāka uzmanība jāpievērš pareizrunas un pareizrakstības mācībai vidusskolas klasēs.
Atslēgas vārdi:
Pareizruna;
Pareizrakstība;
Aktivitāte;
Sadarbība. Literary pronunciation and spelling questions in Latvian language in secondary classes are very actual theme in nowadays. More and more in Latvian language lessons teachers meet with students’ apathy to native language as subject.
Arrived in secondary school, student can’t speak in correct literary language, can’t use spelling rules. One of such reasons of students knowledge are wide teaching material course in primary schools and wrong examples in mass media as well as baseless great English language terms “ bringing” in Latvian language.
The aim of the qualification paper is to research characteristic mistakes of students of secondary school in literary pronunciation and spelling questions in teaching of declinable parts of speech.
The qualification paper consists of: Annotation, introduction, 3 parts- 2 theoretical and 1 practical , conclusions, bibliography and appendix.
In the theoretical part of the qualification paper I give short insight about literature of theoreticians- methodologists, used teaching methods to acquire orthography and orthoepic have been acquainted and analyzed, too. Methodically well-founded teaching content’s selection for acquiring morphology in secondary school has been made. Comprehensive secondary education standard and curriculum has been analyzed.
In practical part analyzing given tasks to students, constantly made literary pronunciation and spelling mistakes have been found in teaching of declinable parts of speech. The results of the tasks have been analyzed by showing their advantages and disadvantages. Based on getting results of investigation, I conclude, that more have to pay attention to teaching of literary pronunciation and spelling in secondary classes.
Key words:
Literary pronunciation;
Spelling;
Activity;
Cooperation.