Lietvārda dzimtes lietojums publicistikas tekstos
Author
Meistere, Anda
Co-author
Latvijas Universitāte. Filoloģijas un mākslas zinātņu fakultāte
Advisor
Kalnača, Andra
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darbs „Lietvārda dzimtes lietojums publicistikas tekstos” atspoguļo tendences, kas atklājas lietvārda dzimtes lietojumā Latvijas plašsaziņas līdzekļos. Lietvārda dzimte pētīta dzimtes un dzimuma saskaņošanas problēmu sakarā. Darbu veido četras nodaļas. pirmajā un otrajā nodaļā apkopots teorētiskais materiāls par lietvārda dzimtes raksturojumu, funkcijām un kopdzimtes jēdzienu dažādās valodās. Trešo darba daļu veido sludinājumu un reklāmu praktiska analīze, kuras mērķis novērot galvenās tendences satura ziņā īsu publicistikas tekstu dzimtes lietojumā, pētot iegūto rezultātu saistību ar stereotipu lomu, valodas normu un dzimuma diskrimināciju valodā. ceturtā nodaļa orientēta uz sieviešu dzimtes, vīriešu dzimtes un kopdzimtes lietvārdu lietojuma analīzi plašāka apjoma publicistikas tekstos. Rezultāti sniedz ieskatu, kādas tendences, kļūdas vērojamas dzimtes lietojuma sakarā rubriku nosaukumos, rakstu nosaukumos un apjoma ziņā izvērstākos tekstos.
Atslēgvārdi: lietvārda dzimtes kategorija, sieviešu dzimte, vīriešu dzimte, kopdzimtes lietvārdi, dzimtes lietojums. The bachelor paper “The Use of Gender in the Press texts” envisages tendencies on how substantival gender is used in Latvian mass media. Substantival gender is researched because of reconciliation problems of use of gender and of sex. Work is composed of four chapters. In the first and second chapter is summarized theoretical material with characterization of gender, its functions and conception in different languages. The third chapter contains practical analysis of classified ads and commercials. The goal of analysis is to discover main tendencies of gender usage in short articles in Latvian mass media, focusing on relationship among research results, stereotypes and gender discrimination in Latvian as well as language regulations. The fourth chapter presents analysis of feminine, masculine and common gender substantives usage in broader articles in mass media. Results reflect faults and tendencies connected with false substantive gender usage in titles, articles and sections in journalism.
Keyword: Category of gender, feminine gender, masculine gender, common gender, the use of gender.