Internālas un eksternālas uzvedības problēmas un pusaudžu mācību sasniegumi.
Author
Pēča, Kaiva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Pirsko, Laura
Date
2012Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba pētījuma mērķis ir noskaidrot, kādas saistības pastāv starp pusaudžu uzvedības problēmām un mācību sasniegumiem vispārizglītojošā skolā.
Izlasi veidoja 77 kādas Latvijas vispārizglītojošās skolas 8.klašu skolēni vecumā no 13 līdz 15 gadiem.
Uzvedības problēmu izpētei tika izmantotas internalizētas uzvedības un eksternalizētas uzvedības skalas no Ahenbaha aptaujas anketas „Jaunieša (11-18 gadi) pašvērtējums”. Mācību sasniegumu izpētei tika izmantotas skolēnu starpsemestra vidējās atzīmes visos mācību priekšmetos.
Pētījuma rezultāti nesaskan ar citu valstu empīrisko pētījumu rezultātiem. Tie rāda, ka nepastāv statistiski nozīmīga saistība starp internalizētu uzvedību, eksternalizētu uzvedību un vidējo atzīmi. Savukārt pastāv statistiski nozīmīgas saistības starp problemātiskas uzvedības skalām un mācību priekšmetu vērtējumiem pusaudžiem. Pētījuma rezultāti uzrāda, ka pastāv statistiski nozīmīgas atšķirības starp zēnu un meiteņu izlašu korelācijas koeficientiem.
Pētījuma praktiskais pielietojums ir saistīts ar iespēju zinātniski pamatoti parādīt pētījuma dalībskolas pedagogiem un skolēnu vecākiem, kādas saistības starp uzvedības problēmām un mācību sasniegumiem pastāv konkrētās skolas 8.klases skolēniem.
Atslēgas vārdi: uzvedības problēmas, eksternalizēta uzvedība, internalizēta uzvedība, mācību sasniegumi, pusaudzis The purpose of the bachelor study is to find out the relationship between behavioural problems and academic achievements of adolescents at comprehensive school in Latvia.
The sample consisted of 77 adolescents of Form 8th (13-15 age).
To collect the data of behavioural problem measurements, internalizing and externalizing bahaviour scales from Acenbach questionnaire were used: Youth Self- Report Form (YSR/ 11-18). Academic achievements were assessed using the average mark of semester achievements in all subjects.
The research findings don’t coincide with the empirical experience gained in other countries and don’t confirm a statistically significant diference between internalizing and externalizing behaviour and average mark. Although there is a statistically significant relationship between behavioural problems scales and academic achievements of adolescents. The study results show that there is a statistically significant diference between boys and girls groups corelation coefficients.
Study practical application is related to the possibility to scientifically justifiably show educators and parents of partipicating school the relationship between behavioural problems and academic achievements of students of Form 8th.
Key words: behavioural problems, externalizing behaviour, internalizing behaviour, academic achievements, adolescent