Agresijas un vecāku audzināšanas stila saistība jauniešiem no profesionālās vidējās izglītības iestādēm
Autor
Stikāne, Austra
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Strika, Evija
Datum
2012Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Pētījuma jautājumi ir vai pastāv saistība starp agresijas rādītājiem un vecāku audzināšanas stilu profesionālās vidējās izglītības iestāžu audzēkņiem, kuri ikdienā dzīvo ar vecākiem un audzēkņiem, kuri ikdienā nedzīvo ģimenē, kā arī vai pastāv atšķirības agresijas skalās starp jauniešiem, kuri dzīvo ar vecākiem ikdienā un jauniešiem, kuri ikdienā nedzīvo ar vecākiem.
Pētījumā piedalījās 95 respondenti (55 studenti, kuri ikdienā dzīvo ar vecākiem, 40 studenti, kuri ikdienā nedzīvo ģimenē). Visi 95 studenti ir profesionālās vidējās izglītības iestādes 2. kursa audzēkņi.
Lai noteiktu saistību starp agresijas līmeni un audzināšanas stiliem tika izmantota Basa-Perija Agresijas aptauja (Aggression Questionnaire, Buss, A., H. & Perry, M., 1992, The Aggression Questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 63 (3).) Latvijas versija A. Gaitnieces-Putānes (2005) adaptācijā (Promocijas pētījums „Agresijas, Emocionālā intelekta un Stoicisma saistība 20-25 un 30-35 gadus veciem vīriešiem un sievietēm” , nepublicēts materiāls), vecāku autoritātes novērtējuma aptauju (Parental Authority Questionnaire, Buri, 1991, Parental Authority Questionnaire. Journal of Personality Assessment, 57(1), , adaptējusi L. Dāldere, 2002).
Galvenie secinājumi:
1.pastāv saistība starp fiziskās agresijas, verbālās agresijas un naida apakšskalām un visatļaujošo vecāku audzināšanas stilu jauniešiem, kuri ikdienā nedzīvo ar vecākiem,
2.Pastāv saistība starp visatļaujošo audzināšanas stilu un naida skalu jauniešiem, kuri ikdienā dzīvo ar vecākiem,
3.Pastāv saistība starp naida apakšskalu un autoritāro audzināšanas stilu jauniešiem, kuri ikdienā dzīvo ar vecākiem,
4.nepastāv statistiski nozīmīgas atšķirības agresijas un tās apakšskalās un vecāku audzināšanas stilos starp jauniešiem, kuri ikdienā dzīvo ar vecākiem un jauniešiem, kuri ikdienā nedzīvo ar vecākiem.
Atslēgas vārdi: agresija, vecāku audzināšanas stili, jaunieši The research questions where: are there liabilities between aggression and parental style students in vocational secondary education institution.
There where 95 respondents (55 students, who are living with their parents and 40 students, who do not live with their parents daily). All respondents are 2. course students in vocational secondary education institution.
To define the liability between aggression and parental style were used two tests: Buss-Perry Aggression Questionnaire (Aggression Questionnaire, Buss, A., H. & Perry, M., 1992, The Aggression Questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 63 (3).) Latvian version from A.Gaitniece-Putāne (2005) adaptation, parent authority appreciation inquiry (Parental Authority Questionnaire, Buri, 1991, Parental Authority Questionnaire. Journal of Personality Assessment, 57(1), adaptation L. Dāldere, 2002).
Main conclusions:
1.exist association between physical aggression, verbal aggression, hostility and permissive parenting style jouth, who do not live with their parents daily,
2.exist association between hostility and premissive parenting style jouth, who are living with their parents,
3.exist association between hostility and authoritarian parenting style, who are living with their parents,
4. there was no significant difference between aggression and parenting style jouth, who are living with their parents and jouth, who do not live with their parents daily.
Keywords: aggression, parenting style, jouth