Attieksme pret bilingvālo izglītību Latvijā skolās ar krievu mācību valodu
Author
Poļakova, Nadežda
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Maslo, Irina
Date
2006Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darbs „Attieksme pret bilingvālo izglītību Latvijā skolās ar krievu mācību valodu” sniedz informāciju par skolēnu attieksmi, tās cēloņiem un izmaiņām. Tiek atklāts, vai skolēnu attieksmi ietekmē skolotāju attieksme, skolēnu pieredze, bilingvālās izglītības nosacījumu ievērošana mācību procesā.
Dotās problēmas teorētiskā analīze parādīja izglītības savstarpējās sakarības ar kultūru, personības un sabiedrības akulturācijas un integrācijas problēmām. Tika paskaidrota attieksme kā psiholoģiskā un pedagoģiskā kategorija. Sakarā ar to tika apskatītas un teorētiski pamatotas bilingvālās izglītības formas.
Teorijas analīze noveda pie secinājuma, ka Latvijā mazākumtautību skolās tika izvelētas bilingvālās izglītības un submersijas metodes. Pirmā metode ļauj saglabāt dzimto valodu, mācību procesā lietojot divas valodas. Otrā paredz pakāpenisku, bet pilnīgu pāreju uz otro valodu kā mācībvalodu.
Darbā tiek piedāvāta skolēnu anketēšanas un skolotāju intervēšanas rezultātu analīze ar mērķi noskaidrot, kas ietekmē skolēnu attieksmi pret bilingvālo izglītību.
Veiktā pētījuma rezultātā tika atklāts, ka skolēnu attieksmi ietekmē skolotāju attieksme, skolēnu iegūta bilingvālās izglītības pieredze un bilingvālās izglītības nosacījumu ievērošana.
Dotais darbs ir aktuāls sakarā ar otrās valodas kā mācībvalodas lietošanu mācību procesā Latvijas mazākumtautību skolās. In this work students’ attitude to bilingual education in Latvia in Russian language instruction schools has been researched.
The theoretical analysis of a given problem has shown the correlation between education and culture, the problems of accultiration and integration of an individual and the whole society. The problem of the attitude as psychological and pedagogical probem has been realised. With that the theoretical basis of the different forms of bilingual education and the features of these forms have been considered.
The analysis of the theory has leaded to the conclusion, that the models of bilingual education that has been chosen in Latvia for Russian language instruction schools are named bilingual model, these are the second and the fourth samples of education programmes, and submersion model, these are the first and the third samples. The goal of bilingual model is a chance to keep minorities’ native language. The goal of submersion model is a transition to majority’s as schooling language.
The results of a questionnaire of students and the interviews with teachers in the sense of their personal attitude to bilingual education and having experience have been analysed and presented in that work.
As a result of the realized research it has been discovered, that the attitude of students to bilingual education and the second as schooling language in Russian language instruction schools in Latvia depends on students experience, teachers’ attitude and observance of bilingual education criterions.
The given work is topical because of majority’s as schooling language using in Latvia in Russian language instruction schools.