Folkloras loma tikumisko vērtību izpratnes veidošanā ārpusstundu darbā 2.klasē.
Author
Strupā, Valentīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Jurģīte, Lilija
Date
2006Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba autore pierādīja, ka mūsdienās, izmantojot latviešu tautas folkloru- tautas dziesmas, pasakas, sakāmvārdus, teikas, parunas, mīklas, var paplašināt skolēnu izpratni par tikumiskajām vērtībām- gudrība, darba tikums, saderība un saticība, drosme, saskaņa ar dabu, labestība.
Veicot diplomdarbu tika ņemtas vērā :
•filozofu, psihologu, pedagogu atziņas par tikumiskajām vērtībām ,
•skolēnu vecuma posmu īpatnības,
•audzināšanas procesa nozīmi tikumisko vērtību izpratnes veidošanā,
•atlasīts folkloras materiāls pedagoģiskās izmēģinājumdarbības izveidei ,
•pedagoģiskās izmēģinājumdarbības programmas aprobācijā tika iesaistīti vecāki un apkārtējā sabiedrība.
Tika izmantotas dažādas pētnieciskās metodes:
1.Teorētiskās: literatūras referatīvā analīze,
2.Empīriskās:
2.1. Skolēnu un vecāku anketēšana,
2.2. Pedagoģiskais vērojums,
2.3. Pedagoģiskais eksperiments.
Mācību gada beigās 2.klases skolēni ir iemācījušies labāk izprast izmēģinājumprogrammas gaitā aktualizētās tikumiskās vērtības : gudrība, darba tikums, saderība un saticība, drosme, saskaņa ar dabu, labestība.
Diplomdarba autores izstrādātā pedagoģiskā izmēģinājumdarbības programma ir izmantojama arī citiem pedagogiem.
Diplomdarbs sastāv no: ievada, 6 nodaļām ar apakšnodaļām , nobeiguma, izmantoto avotu un literatūras saraksta ( 84 vienības), anotācijas latviešu un angļu valodā, 8 pielikumiem, kuros ir:
•vecāku aptauja par folkloras izmantošanu ģimenē
•pasaka- skolēnu tikumisko vērtību izpratnes noteikšanai ,
•radošais darbs- skolēnu vērtību orientācijas noteikšanai ,
•anketa- tikumiskās audzinātības līmeņa noteikšanai ,
•scenārijs ģimeņu vakaram,
•luga “Ābolu maiss”,
•scenārijs māmiņu pēcpusdienai,
•konkursa “2. klases erudīts” scenārijs. In this diploma paper the author has proved that by using Latvian folklore (folk songs, fairy tales, proverbs etc) in the class it is possible to raise remarkably pupil’s understanding of moral norms and implementing them in their every day’s life.
The paper is based on studying following sources:
•Cognitions of philosophers, psychologists and pedagogues;
•The characteristic features of the pupils age;
•The impact of upbringing in the process of forming the awareness of moral norms;
•Selected folklore material for the pedagogical experiment;
•The parents and surrounding society were involved in the process of approbation of the pedagogical experiment.
The methods used:
1.Analysis of the theoretical literature;
2.Empiric methods:
2.1. Inquiry of children and their parents;
2.2. Pedagogical observing;
2.3. Pedagogical experiment.
At the end of the school year the form 2 pupils are better aware of the moral categories actualized during the experiment, such as wisdom, manners, good relationship, kindness, courage and harmony with nature. The program elaborated by the author is applicable also for other teachers and other classes.
The diploma paper consists of: introduction, 6 parts with sub-parts, conclusion, the list of the sources of literature used (84 units), abstract in Latvian and English and 8 appendixes:
•a questionnaire for parents;
•a fairy tale for evaluating the pupils understanding of moral;
•a questionnaire about the moral norms in the family;
•scenario for the Family evening;
•play “The Sack of Apples”;
•scenario for the Mother’s afternoon;
•scenario for the contest “The Erudite of the Form 2”.