• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mācību metožu izvēle skolēniem ar psihoneiroloģiskām saslimšanām

Thumbnail
View/Open
299-25501-Ragucka-Ragovska_Ludmila_SpSk040022.pdf (380.0Kb)
Author
Ragucka-Ragovska, Ludmila
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vīgante, Rasma
Date
2007
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba struktūra: ievads, 4 nodaļas ar apakšnodaļām, secinājumi, attēli un pielikumi. Diplomdarba apjoms ir 56 lpp. izmantoti 21 literārais avots. Faktoloģiskā materiāla avoti ir ievērojamu pedagogu un psihologu I. Maslo, V.Vorobjova, A.Lublinska, A.Avotiņa, A.Šponas teorētiskās atziņas par mācību metožu ietekmi skolēniem ar psihoneiroloģiskām saslimšanām. Pētījumā mērķis: noskaidrot mācību metožu ietekmi sākumskolas vecuma skolēniem ar psihoneiroloģiskām saslimšanām. Pētījuma objekts: pedagoģiskais process sanatorijas internātpamatskolā. Pētījuma priekšmets: mācību metožu ietekme sākumskolas vecuma skolēniem ar psihoneiroloģiskām saslimšanām. Darba hipotēze: skolēnu zināšanu līmeni iespējams paaugstināt, ja: •mācību stundās izmanto dažādas mācību metodes; •veicina skolēnu motivācijas attīstību, lai skolēni varētu apgūt pamatizglītības programmas prasības; •attīsta skolēnu psihiskos procesus. Pētījuma uzdevumi: •analizēt zinātnisko literatūru par pētāmo tēmu; •raksturot tradicionālās un interaktīvās metodes darbā ar skolēniem, kuriem ir psihoneiroloģiskas saslimšanas; •apkopot secinājumus par darbu internātpamatskolas klase. Pētījuma rezultātā tika noskaidrots: ja sistemātiski izmanto stundās sekojošās metodes: grupu darbs, demonstrējumi, projektu metodes, diskusijas, mācību vingrinājumi, ekskursijas, didaktiskās spēles, paaugstinās skolēnu interese par mācībām, uzlabojas viņu sekmes matemātikā, krievu valodā, dabaszinībā, mainījās skolēnu savstarpējas attiecības. Atslēgvārdi: psihoneiroloģiskas saslimšanas, kognitīvi traucējumi, kooperatīva mācīšanās.
 
Structure of the work: introduction, 4 chapters with subchapters, conclusions, images and appendices. Volume of the diploma paper is 56 page, 21 literature sources have been used. Facts of the material are taken from the theories of such famous pedagogists and psychologists as I. Maslo, V.Vorobjovs, A.Lublinskis, A.Avotiņš, A.Špona about the influence of teaching methods on schoolchildren with psychoneurologic diseases. Aim of the research: to find out the influence of teaching methods on the schoolchildren in the elementary school age with psychoneurologic diseases. Research object: the pedagogical process in the elementary boarding school. Research subject: influence of teaching methods on schoolchildren in the elementary school age with psychoneurologic diseases. Work hypothesis: the level of school children knowledge can be increased, if: • Different teaching methods are used in lessons • Schoolchildren motivation is developed in order to acquire the requirements of elementary education programmes; • Psychical processes of schoolchildren are developed; Tasks of the research: • Analyse the scientific literature about the research theme ; • Characterise the traditional and interactive methods in work with schoolchildren who have psychoneurologic diseases; • Provide conclusions about the work in the elementary boarding school. As the result of the research it was found out, that, if systematically the following methods are used in lessons: team work, demonstrations, project methods, discussions, learning exercised, excursions, didactical games the interest of schoolchildren towards learning increases, as well as their success in mathematics, the Russian language, natural sciences improves and schoolchildren interrelationship changes. Keywords: psychoneurologic diseases, cognitive disorders, co-operative learning.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/10115
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV