Pirmsābeces perioda problēmas skolēniem ar viegliem garīgās attīstības traucējumiem un to novēršana
Автор
Kokina, Jautrīte
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Žīmante, Kaiva
Дата
2007Metadata
Показать полную информациюАннотации
Skolēniem ar viegliem garīgās attīstības traucējumiem ir iespējams apgūt gan lasīt, gan rakstīt prasmi, tikai šis process ir grūtāks un lēnāks, tāpēc tika izvēlēta diplomdarba tēma - „Pirmsābeces perioda problēmas skolēniem ar viegliem garīgās attīstības traucējumiem”. Diplomdarba mērķis ir izpētīt pirmsābeces perioda nozīmību un aktualizēt tā nepieciešamību sekmīgai lasīt un rakstīt prasmes mācīšanai. Diplomdarbā izvirzītie uzdevumi ir veikt izziņas avotu pedagoģijā un psiholoģijā izpēti par lasīt un rakstīt mācīšanu un pirmsābeces periodu, raksturot skolēnu ar garīgās attīstības traucējumiem izziņas darbības īpatnības, izpētīt pirmsābeces perioda norisi konkrētā izglītības iestādē un apkopot secinājumus par iegūtajiem rezultātiem pētījuma veikšanas laikā.
Galvenās problēmas, kas traucē veiksmīgi apgūt lasīt un rakstīt prasmi bērniem ar viegliem garīgās attīstības traucējumiem, rada motorikas, fonemātiskās dzirdes, redzes un telpiskās uztveres, kā arī valodas attīstības un izrunas traucējumi, tāpēc pirmsābeces periodam jāpievērš pastiprināta uzmanība, jo lasīt un rakstīt prasme kļūst par skolēna izglītības pamatu.
Diplomdarbā izmantoti speciālās izglītības metodiķu I.Freimaņu, R.Vīgantes ,V.Voronkovas, A.Aksenokas, V.Petrovas, pirmsskolas un sākumskolas izglītības metodiķu un zinātnieku Z.Anspokas, Ā.Ptičkinas, A.Karules, D.Lieģenieces, I.Nazarovas, V.Bahas, O.Ņesterova, I.Hadaņonokas u.c. autoru darbi, kuri apkopojuši pētījumus par lasīt un rakstīt prasmes attīstīšanu. Lielākā nozīme darbos tiek pievērsta bērnu runas attīstībai, fonemātiskās dzirdes attīstībai, redzes un telpiskās uztveres un motorikas attīstībai, kas ir pamats, lai varētu apgūt lasīt un rakstīt prasmes un kā neatņemama sastāvdaļa tam visam ir spēles, rotaļas un spilgta, daudzveidīga uzskate.
Diplomdarbs sastāv no 2 daļām – teorētiskās uz praktiskās. Rakstot teorētisko pamatojumu darba pirmajā daļā esmu iekļāvusi pedagoģiski un psiholoģisko literatūru par pētāmo problēmu; izzinājusi 1.klases skolēnu individuālās īpatnības pētāmās problēmas aspektā, savukārt praktiskajā darba daļā esmu apkopojusi un izvērtējusi praktiskajā pētījumā novēroto. The children with special needs (mental) are looking for understanding and toleration. They have problems with perceptivity, because of that they slowly understand instructions and learning process is complicated. I have been working as a teacher in special school for children with special needs (mental) already 20 years; so those problems suggested me to choose the research “The problems of learning before ABC book studies for children with special needs (mental)”. The aim of the research is to find out the problems of learning before ABC book studies. The main problems are defects of hearing, eyesight, movement, speech and pronunciation as barrier of development. The learning process before ABC book studies is important because it is preparation for the next step in educational growth. The tasks of the research are, first of all, source analysis concerning learning before ABC book studies, then to characterize the children with special needs (mental), after that to find out learning process in the target group and finally to summarize the conclusions.
The research is based on works by experts in pedagogy, for instance, I.Freimanis and I.Rreimane, R.Vīgante, V.Voronkova, A.Aksenoka, V.Petrova, Z.Anspoka, Ā.Ptičkina, A.Karule, D.Lieģeniece, I.Nazarova, V.Baha, O.Ņesterova, I.Hadaņonoka.
The first part of the research is theory and the second is practical. In the first part of research I find out the problems of learning before ABC book studies from experts opinion, but in the second part I summarize and analyze results of the practical research.