Sociālo prasmju nozīme bērnu ar speciālām vajadzībām vispusīgā attīstībā
Author
Ceriņa, Benita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vīgante, Rasma
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Darba apjoms - lapas, darbā ir 8 tabulas, 4 attēli, 7 pielikumi.
Pētījuma objekts: Sociālo prasmju veidošanas process.
Pētījuma mērķis: Izpētīt kā speciāli organizēta sociālo prasmju izmantošana sekmē bērnu ar speciālām vajadzībām vispārēju attīstību un integrāciju sabiedrībā.
Darba saturā ir analizēts speciālo skolu darbs bērnu socializācijā, kas ļautu viņiem maksimāli veiksmīgi integrēties mūsdienu sabiedrībā. vajadzībā. Pētījuma teorētiskajā daļā apstiprinājās teorētiskās atziņas par sociālo prasmju attīstīšanas nepieciešamību un saikni ar bērnu intelektuālo attīstību. Arodpapmācības programmu īstenošana speciālajās skolās ir devusi pozitīvus rezultātus. Ārzemju skolās iegūtā pieredze un dalība starptautiskos projektos deva jaunas idejas mācību procesa pilnveidošanā. Nozīmīga ir bērna spēju un dotumu savlaicīga izpēte un profesionālā orientācija.
Pētījuma rezultātā apstiprinājās izvirzītā hipotēze, ka bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem mācīšanas un audzināšanas galvenais uzdevums ir šo bērnu pilnīgāka integrācija sabiedrībā un sociālajā vidē. Darbaudzināšanai ir nozīmīga loma visos vecuma posmos, īpaši tām iemaņām, kuras palīdzēs patstāvīgi veidot savu dzīvi.
Lai veiktu izvirzītos uzdevumus bērnu ar garīgas attīstības traucējumiem apmācībā, katram skolotājam un visam skolas personālam kopumā ir jāatrod individuāla pieeja bērnam, vadoties no viņa individuālajām spējām un vajadzībām.
Atslēgas vārdi
Socializācija – process, kurā indivīds apgūst uzvedības modeļus, sociālās normas un vērtības, kas nepieciešamas indivīda veiksmīgai funkcionēšanai pastāvošajā sabiedrībā.
Integrācija - respektējot indivīda ar funkciju traucējumiem un pasargājot viņu no psihiskas un fiziskas ielaušanās privātajās sfērās, iekļaut to sabiedrībā.
Profesionālā orientācija – mērķtiecīgi plānots darbs indivīda spēju izpētē, virzot izvēlēties tam vispiemērotāko nodarbošanos.
Arodapmācības programma – Speciāli izstrādāta izglītības programma ar aroda prasmju ievirzi speciālo skolu skolēniem. Object of research: formation process of social skills.
Objective of research: to prove that specially organized use of social skills promotes all-round development and integration into society of children with special needs.
Content of the paper: analyses of work of special education shools on children`s socialisation which would let them integrate successfully in modern society.
In theoretical part theory on connection between necessity to develop social skills of children and their intellectual development was proved.
Implementation of vocational programmes in special schools has reached positive results. Experience received in schools abroad and participation in international projects gave new ideas on improvement of study process. Due time research of children`s abilities and gifts and vocational training is significant.
Conclusions: as a result of research advanced hypothesis was proved that main task of teaching and educating children with mental disorders is their integration into society and social environment. Vocational education is of great significance in all age groups, especially of the skills which help to organize self dependent life. To carry out advanced tasks of teaching children with mental disorders every teacher and the whole staff of school must find individual approach taking into consideration child`s individual abilities and needs.