Pusaudžu vērtīborientācijas veidošanās vizuālās mākslas stundās
Author
Tālberga, Lita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Rubene, Zanda
Date
2006Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis ir izzināt pusaudžu garīgo vērtību orientācijas veidošanās iespējas vizuālās mākslas stundās. Pētījuma gaitā tika analizēta pedagoģiskā psiholoģiskā literatūra par vērtīborientācijas veidošanās nozīmi mācību procesā, izzināta kristietības lomu garīgo vērtību orientācijas veidošanās procesā, atklātas garīgo vērību orientācijas veidošanās iespējas mākslā, apzinātas vērtīborientācijas veidošanās iespējas vizuālās mākslas mācību procesā pusaudžu vecumposmā .
Praktiski izpētīta pusaudžu vērtīborientācijas veidošanās vizuālās mākslas stundās, pētīts pusaudžu reālais skatījumu uz vērtībām ar anketēšanas metodi, izstrādāta un realizēta vērtību orientējoša pedagoģiskā modeļa uzdevumu kopa, veikta skolēnu darbības produktu izpēte un analīze, noskaidrotas pedagoģiskās likumsakarības sekmīgam pusaudžu garīgo vērtību orientācijas veidošanās procesam, balstoties uz apkoptajiem empīriskā pētījuma metožu rezultātiem.
Pētījuma teorētiskā daļa ietver tēzi, ka vērtības cilvēkā ir atzinumi par to, kas ir pareizs, labs, vēlams kādā konkrētā situācijā. Tie ir ideāli, augstākie principi un kritēriji. Vērtību apguves pamatā ir brīva, pārdomāta izvēle no vairākām iespējām, izvēles respektēšana un īstenošana dzīvē. Akceptējot šādu viedokli, vienlaicīgi jāatceras, ka garīgās vērtības ir mūžīgas, nemainīgas un absolūtas, to centrā ir Dievs. Tās nezūd un nemainās atkarībā no mūsu novērtēšanas fakta vai mūsu attieksmes. Spēcīgs vērtīborientācijas ietekmējošs faktors ir māksla. Tiek aplūkotas pusaudžu vecumposma īpatnības ciešā kopsakarībā ar garīgo vērtību orientācijas veidošanās iespējām vizuālās mākslas stundās.
Empīriskajā daļā izmantotas šādas metodes: anketēšana, pedagoģiskā modelēšana, skolēnu darbības produktu izpēte un analīze. Šo pielietoto metožu iegūto rezultātu rezumējums ļauj atbildēt uz pētījuma jautājumu: “Kā sekmēt pusaudžos garīgo vērtību orientācijas veidošanos vizuālās mākslas stundās?”
Pusaudžu garīgo vērtību orientācijas veidošanos vizuālās mākslas stundās var veiksmīgi sekmēt uz līdzpārdzīvojuma pamata, respektīvi, ja tiek ievērotas pusaudža vajadzības, intereses, izkopta viņa emocionālā pieredze, rosināta aktīva darbība. Veicināta savas attieksmes izteikšana kā atbildes reakcija uz līdzpārdzīvojuma radīto jūtu sasprindzinājuma. Tādējādi rodas ievirze garīgo vērtību interiorizēšanai un varbūtība, ka atbilstošā situācijā pusaudzis rīkosies saskaņā ar šo garīgo vērtību. Te vēlama kompleksa pieeja – ne tikai vizuālās mākslas stundās, bet visā izglītības sistēmā pārkārtošanās uz šādu vērtīborientējošu pedagoģisku procesu. Līdz ar to var secināt, ka pētījuma mērķis ir sasniegts. The goal of the research is to find out development of teenager’s value orientation at visual arts classes. During research the author analyzes pedagogical psychological literature about the meaning of value orientation during learning process, inquires the role of Christianity to the process of development of spiritual value orientation, reveals development of the spiritual value orientation at arts, and studies the development of teenager’s value orientation at visual arts classes.
Author practically explored the development of teenager’s value orientation at visual arts classes, researched the real view of teenager’s values with the mediatize approach. Author developed and realized the pedagogical value model with task queue. Author performed research and analysis of activities of the pupils. Author ascertains pedagogical regularities effective implementation the process of development of teenager’s values, regarding summarized results of thumbrule.
Theoretical part of the research involves thesis that values in the person is conclusion about what is right and good, desirable for concrete situation. These are ideals, high level principles and criteria. The base of value acquisition is free, well-considered choice that has to be respected and realized. It is important to remember that spiritual values are eternal, constant and absolute and God is in the center. The invariability of the spiritual values depends on our attitude. Arts has strong affect to the value orientation. Author inspects teenager’s age period specific characters in close connection with spiritual value orientation at visual arts classes.
Author uses following methods in the empirical part: inquiry, pedagogical modeling, research and analysis of activities of the pupils. The summarized results allow answer to the research question: “How to promote teenager’s value orientation at visual arts classes?”
Teenager’s value orientation at visual arts classes can be successfully promoted if teenager’s needs are noticed, their emotional experience is improved and activities are stimulated. Therefore appears tendency to accept the spiritual values and possibility that in some case teenager will act following these spiritual values. There is necessary for integrated approach – process of value orientated reorganization is needed not only in visual arts classes, but in all system of education. Therefore the goal of research is accomplished.