Show simple item record

dc.contributor.advisorAuziņa, Ausmaen_US
dc.contributor.authorZītare, Ievaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T13:01:53Z
dc.date.available2015-03-23T13:01:53Z
dc.date.issued2006en_US
dc.identifier.other2599en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/10135
dc.description.abstractMaģistra darbā „Vizuālās darbības specifika pusaudža vecumā”, pamatojoties uz teorētisko un empīrisko pētījumu, tiek aplūkota mūsdienu mākslas un kultūras pamatnostādņu atbilstība pusaudža vecuma specifikai, kā arī to izmantojuma lietderība mazinot vecumposmam raksturīgo vizuālās darbības krīzi. Lai iegūtu pilnīgu priekšstatu par vizuālās mākslas lomu un uzdevumiem mūsdienu izglītībā un mācību procesā, tika aplūkota vizuālā darbība vēsturiskā aspektā, attiecīgā laikposma izpratne gan par vizuālās darbības nozīmi sabiedrībai un indivīdam, gan par apguves mērķiem, metodēm un paņēmieniem. Vēsturisko aspektu izpēte atklāj būtisku un aktuālu problēmu mākslas pedagoģijā mūsdienās – kā saistīt bērna interesi, kā aktivizēt viņa emocionālo un jūtu sfēru un nodrošināt iespēju visiem skolēniem izpaust savas personības radošo pusi. Šī jautājuma kontekstā aplūkota radošuma būtība mūsdienās – tas ir domāšanas veids, kas ļauj bērnam pielāgoties intensīvajām pārmaiņām strauji mainīgajā pasaulē, cilvēka personības attīstības veicināšana caur emocionālo un jūtu sfēru. Pusaudža vecumam raksturīgo īpatnību izpētē atklāts vairāku specifisku iezīmju kopumu, kas ietekmē pusaudža attieksmi pret vizuālo darbību un izvirza vairākus nosacījumus, kas jāievēro skolotājam, organizējot veiksmīgu mākslinieciski radošo procesu. Izvērtējot šos nosacījumus, kā arī izpētot mūsdienu mākslas principus, pētījumā tiek secināts, ka veiksmīgs mākslinieciski radošais process pusaudža vecumā organizējams atsakoties no līdzšinējās skolēna virzīšanas uz zīmējuma iluzori reālistiskām kvalitātēm, atsakoties no profesionālas izteiksmības mērķa un virzot vizuālo darbību uz radošas domāšanas attīstību caur procesuālajām vērtībām mūsdienu mākslā. Balstoties uz secinājumiem, izstrādāts atbilstošs pedagoģiskais modelis un aplūkota tā realizācija mācību procesā. Analizējot pedagoģiskās novērošanas un gadījumu izpētes interpretācijas rezultātus, secināts, ka pētījumā izstrādātais pedagoģiskais modelis ir ievērojami veicinājis skolēnu emocionālās un jūtu sfēras iesaistīšanu vizuālās darbības procesā, kā arī bagātinājis to. Pētījuma noslēgumā izstrādāti priekšlikumi turpmākajiem pētījuma virzieniem mācību procesa uzlabošanai un pedagoģiskā modeļa pilnveidei.en_US
dc.description.abstractIn Master paper “Particularities of visual activity at the adolescent period”, based on the theoretical and empiric researches, there have been comprised accordance of basic elements of modern culture and art to adolescent period, as well as the advisability of their usage to diminish the crisis of the visual motion of the age. With a target to get a complete concept about the role of visual art and its goal in the modern education and learning process, there have been studied visual motions on a historical basis, individual and social understanding about the visual motion at the entire age, as well as understanding of the goals, methods and manners. The research of the historical aspects exposes a huge and actual problem in the pedagogic art in nowadays – how to bond children interest, how to activate their emotional and sensual sphere and how to ensure the possibility of each pupil to express the personal creativity. In that context there have been looked the essence of creativity in nowadays – it is the way of thinking, which allows the child to accommodate in the rapidly growing and changing world, promotion of the growth of the human personality through emotional and sensual sphere. There have been found totality of several specific features as the individuality of the adolescent period, which influence the attitude of the teenagers to the visual motion and raise several conditions to the teachers to be noticed when organizing successful and creative art process. Estimating these conditions, as well as investigating the principles of modern art, in the Master paper there is a conclusion, that successful art and creative process can be organized refusing of propulsion of the children to realistic quality of the picture, refusing of the goal of professional expression and by propulsion of the visual motion to development of creative thinking through processional values of modern art. Basing on the conclusions, there have been worked out corresponding education model and looked up at the realization of it in the education process. Analyzing the interpretation results of education observation and accidentally research, concluded, that developed education model increased a lot the emotional and sensual spheres of pupil in the visual motion process, as well as enriched it. In the conclusion of the research there have been worked out proposals how to develop the research in the future to improve the learning process and education model.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPedagoģijaen_US
dc.titleVizuālās darbības specifika pusaudžu vecumāen_US
dc.title.alternativePecularities of visual activities in adolescent perioden_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record