Bērna un pieaugušā sadarbība kā runas attīstības veicinātāja vidējā pirmsskolas vecumā
Author
Einika, Ligita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Rutka, Lūcija
Date
2006Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba mērķis – atklāt bērna un pieaugušā sadarbības nozīmi bērna runas attīstības veicināšanā vidējā pirmsskolas vecumā.
Lai sasniegtu maģistra darba mērķi un realizētu izvirzītos uzdevumus, tiks izmantotas sekojošas pētīšanas metodes:
1.Zinātniskās literatūras analīze.
2.Pedagoģiskā novērošana.
3.Aptauja vecākiem.
4.Aptauja pedagogiem.
Galvenie izdarītie secinājumi:
1.Tika izanalizēta un raksturota pieejamā literatūra par bērnu runas attīstības vecināšanas iespējām vidējā pirmsskolas vecumā, runas un valodas būtība, tās funkcijas un sadarbības nozīme. Tika secināti galvenie bērna runas attīstības nosacījumi, un tās pilnveidošanas iespējas, kā arī bērna un pieaugušā sadarbības nozīme bērna attīstībā, dažādu autoru skatījumā.
2.Tika noteikts pētāmo bērnu runas attīstības līmenis, pirms un pēc attīstošo uzdevumu un spēļu izmatošanas, sadarbībā ar pieaugušo. Šajā pētījumā tika secināts, ka pieaugušajam ir nepieciešams katru dienu veltīt laiku bērna runas attīstībai, izmantojot dažādas metodes.
3.Tika apkopoti un veikti attīstošie uzdevumi bērna runas attīstības veicināšanai un izstrādāti ieteikumi pieaugušajiem. Tika secināts, ka, ja bērnam rada motivējošu, emocionāli piesātinātu vidi, darba rezultāti ir augsti un ātri sasniedzami.
4.Tika izzinātas pedagogu darbā pielietojamās metodes runas attīstības veicināšanā un vecāku – bērnu sadarbība. Tika secināts, ka pedagogi savā darbā izmanto dažādas runas attīstību veicinošas metodes. Savukārt vecāku laiks kopā ar bērnu ir ierobežots, vecāku aizņemtības dēļ.
Tā kā runa ir ļoti svarīga ikvienam cilvēkam, tad autore aicina vairāk tai pievērst uzmanību, kā arī neaizmirst par sadarbības nozīmi ar bērnu gan pedagogiem, gan vecākiem. The purpose of Master’s Work is to examine the meaning of cooperation between children and adults at middle pre-school age.
In order to reach the goal of Master’s Work, and to implement the set tasks, the following research methods were applied:
1.Analysis of scientific literature;
2.Pedagogic observation;
3.Questionnaire to parents;
4.Questionnaire to teachers.
The main conclusions drawn:
1.The available literature on development possibilities of speech of children at middle pre-school age, the essence of speech and language, their functions and importance of cooperation were analyzed and characterized. Conclusions were made regarding main development conditions of speech of children, and the possibilities of its improvement, as well as the importance of cooperation of children and adults in development of children in the view of different authors were drawn.
2.The level of speech development of the children observed was determined before and after application of developing tasks and games, in cooperation with adults. It was concluded in this research that adults daily need to spend time for speech development of children, applying different methods.
3.Developing tasks for promotion of speech of children were summarized and performed, as well as recommendations for adults were made. It was concluded that, if a motivating and emotionally satiated environment for a child was provided, the work results were high, and it was possible to reach them in a fast time.
4.The methods of speech development applied by teachers in their work, and the cooperation between parents and children were examined. It was concluded that different methods of speech development were applied by teachers in their work. On the other hand, the time of parents spent with children is limited due to the occupation of the parents.
Since speech is very important for every person, the author insists that more time be spent for its development, as well as the importance of cooperation with children both by teachers and by parents should not be dismissed.