Show simple item record

dc.contributor.advisorRubene, Zandaen_US
dc.contributor.authorMedniece, Ineseen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T13:01:57Z
dc.date.available2015-03-23T13:01:57Z
dc.date.issued2006en_US
dc.identifier.other2721en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/10172
dc.description.abstractMana, Ineses Mednieces, LU PPF 2006.gadā izstrādātā maģistra darba „Pedagoģiskie paņēmieni jauniešu kritiskās domāšanas veicināšanai datorzinību stundās” mērķis bija iegūt teorētisku un empīrisku pamatojumu par pedagoģisko paņēmienu kritiskās domāšanas veicināšanai izmantošanas nepieciešamību datorzinību stundās. Mērķa sasniegšanai tika veikti sekojoši darbi: •analizēti ārzemju un latviešu autoru darbi par kritiskās domāšanas lomu un nepieciešamību informācijas sabiedrībā, kā arī dažādi pedagoģiskās un psiholoģiskās literatūras avoti par kritiskās domāšanas attīstīšanu mācību procesā; •mācību procesā izmantoti pedagoģiskie paņēmieni kritiskās domāšanas veicināšanai; •skolēnu anketēšana par mācīšanās rezultātiem un viedokļiem par mācīšanās procesu laika posmā no 30.03.2006. – 6.04.2006. Aptaujāti 32 skolēni, no kuriem 16 skolēni ir eksperimentālajā grupā un 16 kontrolgrupā; •konstatētas un izpētītas kritiskās domāšanas prasmes datorzinību apguvē; •analizēta kritiskās domāšanas prasmju veicināšanas pieredze. Darba aktualitāti nosaka aktīvā informatizācijas procesa izglītībai izvirzītie uzdevumi organizēt skolēnu sagatavošanu tā, lai viņi varētu ne tikai uztvert informāciju, bet arī saprātīgi izmantot informācijas un komunikāciju tehnoloģijas savā tālākajā darbībā. Lai aktivizētu skolēnu domāšanas potenciālu, attīstīt viņu kritisko spriestspēju, aktuāls ir jautājums par pedagoģiskajiem paņēmieniem, kurus var izmantot skolu darbā. Darbā tika izvirzīta sekojoša hipotēze: jauniešu kritiskā domāšana datorzinību stundās tiek veicināta, ja skolēniem tiek piedāvātas iespējas izvērtēt domāšanas procesu, izmantot domāšanas prasmes praktiskā darbībā, reflektēt individuālo sapratni par apgūto. Darbs sastāv no trīs daļām. Pirmajā un otrajā daļās analizētas teorijas un idejas no izmantotajiem literatūras avotiem, bet trešajā daļā aprakstīti informātikas stundās praktiski pielietotie pedagoģiskie paņēmieni un iegūtie rezultāti. Pirmajā daļā ir raksturota kritiskā domāšana, tās nepieciešamība informācijas sabiedrībā, kā arī kritiskās domāšanas specifika jauniešu vecumposmā un mūžizglītības aspektā. Otrā daļa dod ieskatu par mediju kompetenci un tās nepieciešamību mūsdienu informācijas sabiedrībā, kā arī par datorzinību priekšmeta lomu skolas pedagoģiskajā procesā un kritiskās domāšanas attīstīšanā. Trešajā daļā ir analizēti pedagoģiskie paņēmieni, kurus var izmantot, organizējot mācību procesu datorzinību stundās, kā arī empīriski dati - anketu rezultāti. Šajā daļā tiek izdarīti secinājumi par jauniešu kritiskās domāšanas prasmēm un pedagoģiskajiem paņēmieniem to veicināšanai. Nobeigumā iekļauti secinājumi par pētījuma rezultātiem un par pedagoģisko paņēmienu kritiskās domāšanas veicināšanai izmantošanu turpmākajā darbā.en_US
dc.description.abstractThe main goal of my master thesis „Pedagogical means for facilitating critical thinking of youngsters in lessons of informatics” was to obtain theoretical and empirical justification of the necessity to use pedagogical means of encouraging critical thinking in lessons of informatics. To reach this goal, the following tasks were performed: •analysis of foreign and Latvian literature about the role and necessity of critical thinking in the information society as well as sources of pedagogical and psychological literature about the development of critical thinking in study process; •pedagogical means of encouraging critical thinking were applied in study process; •questionnaire method used for collecting students’ opinions about the study process during the time frame from 30.03.2006 to 6.04.2006. 32 pupils were questioned, from them 16 were from the experimental and other 16 from the reference group; •critical thinking skills in learning informatics were assessed and investigated; •encouragement experience of critical thinking was analyzed. Topicality of the work is determined by the tasks put forward to the education by the active process of informatization, namely, to organize education of pupils in a way that they are prepared not only to perceive information but also rationally use information and communication technologies in their future activities. To activate thinking potential of pupils and develop their critical reasoning, it is actual to consider pedagogical means that can be used in teaching. The following hypothesis was put forward in the paper: critical thinking of youngsters is facilitated by offering possibilities to evaluate thinking process, to use thinking skills in practical work and reflect the individual understanding about the acquired. The paper consists of three parts. Literature sources are analyzed in the first and the second part while the pedagogical means applied in lessons of informatics are described in the third part, together with the obtained results. The first part characterizes critical thinking, its necessity in information society as well as specifics of critical thinking in the youngster’s age and in the context of lifelong education. The second part provides insight to the media competence and its necessity in the modern information society as well as the role of informatics in the pedagogical process at school and in the development of critical thinking. Third part contains analysis of the pedagogical means that can be used in lessons of informatics as well as results of questioning. Conclusions about the critical thinking skills of youngsters and application of mentioned pedagogical means are derived there. Final part contains conclusions about the results of this study and about the use of pedagogical means to encourage critical thinking in further work.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPedagoģijaen_US
dc.titlePedagoģiskie paņēmieni jauniešu kritiskās domāšanas veicināšanai datorzinību stundāsen_US
dc.title.alternativePedagogical strategies for developing youth's critical thinking skills at Computer lessonsen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record