Rotaļu darbība 5-6 gadīgo bērnu sociālo prasmju pilnveidošanā
Author
Krjačko, Lilija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kaņepēja, Ruta Ināra
Date
2006Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba tēma – Rotaļu darbība 5 – 6 gadīgo bērnu sociālo prasmju pilnveidošanā
Autors: Lilija Krjačko
Zinātniskā vadītāja: Dr.habil.paed., asoc.prof.R.I.Kaņepēja
Saturs izklāstīts 103 lappuses ar 9 tabulām, 19 attēliem. Izanalizēti 72 literatūras avoti.
Mērķis: Teorētiski izpētīt 5 – 6 gadīgo bērnu sociālo prasmju pilnveidošanās pedagoģiskos nosacījumus un eksperimentāli pārbaudīt rotaļu darbībā.
Pētījuma objekts: 5 – 6 gadīgo bērnu sociālo prasmju pilnveidošanas process.
Pētījuma priekšmets: Rotaļu darbība 5 – 6 gadīgo bērnu sociālo prasmju pilnveidošanā.
Darba autore teorētiskajā daļā balstās uz psiholoģiski-pedagoģiskās literatūras analīzi:
R.Andersones, E.Černovas, D.Dzinteres, Ē.Eriksona, D.Elkoņina, R.Kaņepējas, D.Lieģenieces, A.Šponas un citu autoru pedagoģiskās atziņas par 5 – 6 gadus vecu bērnu psiholoģisko raksturojumu un sociālo attiecību būtību, sociālo prasmju būtību un izpausmi pirmsskolas bērnu vecumā, ka arī rotaļu darbības organizācijas formu un saturu.
Šajā maģistra darbā autore raksturoja socializācijas procesa būtību, sociālo prasmju būtību un to pilnveidošanās nosacījumus, atklāja sociālo prasmju līmeni audzināmajā grupā, izpētīja rotaļu darbības iespējas bērnu sociālo prasmju pilnveidošanā, ka arī pirmsskolēna rotaļas sociālo dabu un 5–6 gadīgo bērnu savstarpējo attiecību veidošanu sižeta lomu rotaļās. Galarezultātā tika izveidota „ Sociālo prasmju attīstības un pilnveidošanas programma 5 – 6 gadu vecuma bērniem”. Bērnu sociālo prasmju pilnveidošana rotaļu darbībā norit efektīvāk, ja rotaļas saturs rosina vajadzību pēc saskarsmes ar vienaudžiem, rotaļas ir atbilstošas bērnu vecumam un viņu interesēm, bērniem tiek nodrošināta brīva rotaļu satura izvēle, bērni rotaļās izsaka paši savas un pieņem citu idejas, grupa tiek radīta labestīga, rosinoša atmosfēra, kurā bērni jutās brīvi, nepiespiesti un kurā viņi var īstenot savas rotaļu ieceres.
Izmantotas tādas pedagoģiskās pētīšanas metodes kā anketēšana un novērošana, tika konstatēts, ka, darbojoties sižeta lomu rotaļās, 5 – 6 gadīgo bērnu sociālās prasmes veiksmīgi attīstās, bagātinās bērnu sociālā pieredze, veidojas un nostiprinās bērnu iekšēja kompetence „Es varu!”, attīstās paškontrole. Ir sasniegts maģistra darba mērķis, izvirzītie uzdevumi ir izpildīti,apstiprinājusies izvirzītā hipotēze – ja mērķtiecīgi tiek izvēlētas un netieši vadītas rotaļas pirmsskolas izglītības iestādē, tad veiksmīgāk attīstās un pilnveidojas bērnu sociālās prasmes, kvalitatīvi mainās bērnu savstarpējas attiecības ar vienaudžiem un pieaugušajiem – pedagogiem un vecākiem. Darbs varētu ieinteresēt kā pirmsskolas izglītības skolotājus, tā arī vecākus, kam ir bērni pirmsskolas vecumā. The theme of master work – Games activities for improving the social skills of 5-6 year old children.
Author: Liliya Kryachko.
Advisor: Dr.habil.paed., asoc.prof. R.Kanepeya
Contect: Exponded on 103 pages with 9 tables, 19 shots.The work has been analysed 72 literatory sources.
Purpose: Research pedagogical terms for 5-6 year old children social skills development through playing and experiments with play activities.
Object of research: Improving process of social skills of 5 – 6 year old children.
Subject of research: Games activities for improving the social skills of 5-6 year old children.
Work author in the theory section bases on analysis of psychological pedagogue literature and on work experience: R. Andersone, E.Chernowa, D.Dzintere, E.Ericson, D.Elkonin, R.Kanepeya, D.Liegeniece, A.Shpona and other author pedagogue verity regarding 5-6 year old’s psychological portrait and social correlation nature, social skills essence and expressions at preschool age, and game activities organization and content.
Author in this master thesis describes socializations’ process and social skills essential and their development terms, uncovers social skill levels in a educatee group, examined possibilities of game activities for developing social skills of children, and preschoolers game’s social nature as well, and 5-6 year old mutual relation build up during role playing. End result is the development of “Social skill development and improvement program for 5-6 year olds”. Children social skill improvement during game activities is more effective, if a game requires communication and collaboration with peers, game matches child’s age and interests, children get to choose game content on their own, while playing children express their own and accept other ideas, group has generous and challenging atmosphere, in which children feel free, not pushed and in which they can realize their playing ideas.
Methods like questionnaires and observation were used for pedagogue research, observed that 5-6 year old’s social skills do improve while playing role playing games, such games enrich childs’ social expirience, develops and improves childs’ self-assurance “I can!”, and self-controle. Master work’ main goal is achieved, given tasks are completed, existing theory was tested during playng – childs’ social skills effectively develops and strenghtens, when children play games precisely chosen and indirectly hosted in preschool kindergardens; childs’ corelation with peers experience qualitative change, with peers and with seniors. Work can be of interest to preschool teachers and to parents who have preschool age children.