Kompozīcijas pamatu apguve tekstildarbos pamatizglītības 1.-4.klasēs mājturībā (tekstildarbos).
Author
Kupča, Iveta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Urdziņa-Deruma, Māra
Date
2006Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba mērķis: Izpētīt kompozīcijas pamatu apguves iespējas mājturības (rokdarbos) 1– 4.klasēs tekstildarbos.
Diplomdarbā dots teorētisks pamatojums kompozīcijas pamatu apguvei darbam ar tekstilmateriāliem un 1. – 4. klašu mājturības (rokdarbu) stundu tematiskais plāns. Tematiskais plāns izstrādāts, ievērojot skolēna vecumposma īpatnības, mājturības (rokdarbu) pamatizglītības standarta prasības. Mācību satura izveidē ņemtas vērā rokdarbu un vizuālās mākslas kopīgās iezīmes kompozīcijas pamatu veidošanā. Izpētītas šo mācību priekšmetu integrēšanas iespēju izmantošanu kompozīcijas elementu apgūšanā darbam ar tekstilmateriāliem.
Rokdarbu stundās darbam ar tekstilmateriāliem ir iekļauti jaunākā skolas vecuma bērniem atbilstoši uzdevumi. Bērni apgūst kompozīciju kā dažādu vizuālu izteiksmes līdzekļu – līniju, krāsu, siluetu, formu, faktūru, ritma, kontrasta sakārtojumu, veic telpiskus darbus un darbus plaknē, apgūst latviešu tautas kultūras elementus – ornamentus, telpu dekorējumus, kā arī sadzīves kultūru.
Tematiskā plānojuma aprobācija ir veikta M.Brimmerbergas Pļaviņu vidusskolas 1. – 4. klasēs.
Pētījuma gaitā tika secināts, ka visiem uzdevumiem ir jāparedz mācību satura kopīgas iezīmes, kas likumsakarīgi, apzinot kādu no vizuālajiem izteiksmes līdzekļiem, dod iespēju vingrināties kompozīcijas elementu un principu lietošanā. Das Ziel der Diplomarbeit: die Aneignungsmoeglichkeiten der Komposition in Handarbeiten in Textilarbeit in 1.-4. Klassen zu forschen.
In der Diplomarbeit wird die theoretische BegrŅndung fŅr die Aneignung der Grundlagen der Komposition in Arbeit mit Textilmaterialien, als auch der thematische Plan fŅr die Handarbeiten in 1.-4. Klassen gegeben. Der thematische Plan ist auf Grund der Eigenheiten des Alters der SchŅler und der Forderung des Standarts in Handarbeiten ausgearbeitet.
In Gestaltung des Lehrinhaltes mit Textilmaterialien, sind fŅr die jŅngeren Kinder entsprechende Aufgaben eingeschlossen. Die SchŅler aneignen sich die Komposition wie Anordnung verschiedener Anschauungsmittel- der Linien, der Farben, der Silhouetten, der Formen, des Rhythmus, des Kontrastes. Sie machen räumliche Arbeiten und die Arbeiten in Ebene, lernen Elemente der lettischen Kultur- Ornamente, Dekore der Räume als auch Kultur des Lebens.
Die Bestätigung der theorethischen Planung wurde in M. Brimmerbergas Mittelschule Plavinas, in 1.-4. Klassen gemacht.
Während der Forschung wurde festgestellt, dass alle Aufgaben gemeinsame Merkmale des Lehrinhaltes voraussehen muessen.Sie geben die MĻglichkeit die Elemente der Komposition und Prinzipien der Verwendung zu Ņben.