Show simple item record

dc.contributor.advisorMencis, Jānisen_US
dc.contributor.authorGarkāja, Ilonaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T13:02:04Z
dc.date.available2015-03-23T13:02:04Z
dc.date.issued2006en_US
dc.identifier.other2919en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/10226
dc.description.abstractReizināšanas tabulas apguve un pārbaudes darbu vērtēsana – tāds ir šī diplomdarba nosaukums. Lai apgūtu reizināšanas tabulu, tika veidoti vingrinājumi, balstoties uz Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministrijas Pamatizglītības standartu 1. – 9. klasēm, kurš ir apstiprināts ar Izglītības satura un eksaminācijas centra 2004.gada 12.janvāra rīkojumu Nr.4, pedagoģes Dz.Albrehtas ieteiktajiem mācību (didaktiskajiem) principiem, kā arī vadoties pēc psihologa V.Krutecka izvirzītajām prasībām vingrinājumu izveidē. Izstudējot pieejamo literatūru, iepazīstoties ar pedagoga V.Zelmeņa, matemātikas metodiķa, profesora J.Menča (sen.) un pedagoga V.Oņiščuka izstrādātajiem vingrinājumu veidiem, var secināt, ka sākumskolas 2. un 3. klases tēmas „Reizināšana un dalīšana tabulas apjomā” efektīvākai apguvei vispiemērotākais izrādījās pedagoga V.Oņiščuka vingrinājumu veidi. Tie ir sešu veidu vingrinājumi, kuriem katram ir savs didaktiskais mērķis. 1.Sagatavošanās vingrinājumi; 2.Ievadvingrinājumi; 3.Pārbaudes vingrinājumi; 4.Treniņvingrinājumi; 5.Radošie vingrinājumi; 6.Kontroluzdevumi. Sagatavošanās vingrinājumiem ir galvenokārt reproduktīvs raksturs. Šos vingrinājumus izpildot, skolēnu patstāvība ir minimāla. Ievadvingrinājumi var būt dažāda rakstura. Tajos var būt ietvertas vairākas domāšanas operācijas un praktiskas darbības: atbildes uz izziņas jautājumiem, pierādījumi, secinājumi, salīdzinājumi, vispārinājumi, darbības izpildes paņēmienu meklējumi. Pārbaudes vingrinājumi ir paši pirmie uzdevumi, kuros izmantojamas tikko iegūtās zināšanas. To didaktiskais mērķis ir zināšanu sākotnējā izmantošana. Treniņvingrinājumos skolēni apgūst iemaņas standarta apstākļos. Radošo vingrinājumu didaktiskais mērķis ir veidot skolēniem prasmi sekmīgi orientēties dzīvē, darba procesā, mācēt precīzi, pareizi un ātri risināt problēmas, radoši izmantojot iegūtās zināšanas un iemaņas nestandarta apstākļos. Kontroluzdevumiem ir galvenokārt mācību raksturs, tie ir kompleksi uzdevumi, kuros apvienoti reproduktīvie un radošie elementi. Soli pa solim, pakāpeniski, sākot no balstzināšanu un iemaņu aktualizēšanas, likumu un jēdzienu apguves, zināšanu sākotnējās izmantošanas, iemaņu apguves standartapstākļos, zināšanu un iemaņu radošas izmantošanas nestandarta apstākļos, beidzot ar iemaņu un prasmju kontroli, koriģēšanu un novērtēšanu, skolēni apgūst reizināšanas un dalīšanas tabulu. Tāds ir šo vingrinājumu galvenais mērķis – reizrēķina zināšana no galvas. Katra vingrinājuma veida apguves līmenis tika pārbaudīts un izvērtēts, izmantojot pārbaudes darbus un vērtējot tos pēc vērtēšanas tabulām, kuras ir atrodamas M.Ruberta sastādītajā „Skolotāju kalendārā 2005./2006. macību gadam” 182. – 183.lpp. Pēc pārbaudes darbiem tika noteikts Pamatizglītības standarta prasību sasniegšanas līmenis, kā arī vērtētas attieksmes. Pārbaudes rezultāti atspoguļoti tabulās, bet standarta prasību sasniegumu dinamiku var vērot diagrammās.en_US
dc.description.abstractThe title of the graduation work is “ Acquire of multiplication tables and estimation of control exercises”. To acquire multiplication tables were made exercises, based on Elementary school standart issued by Ministry of Education and Science and examination centre, that is confirmed by the order No 4, issued in 2004. By studying accessible literature, getting know exercises developed by pedagogues V. Oņiščuks and V. Zelmenis and a professor J. Mencis (senior), can come to conclusion, that to acquire themes in forms 2 – 3 “ Multiplying and division in the range of tables” more effective and the most suitable exercises turned out to be compiled by V. Oņiščuks. There are six kind of exercises, that each has it’s own didactic aim: 1. Making ready exercises; 2. Introductory exercises; 3. Control exercises; 4. Practise exercises; 5. Creative exercises; 6. Test works. Making ready exercises have mainly reproductive character. By doing these tasks independence of pupils is minimal. Introductory exercises can be of different character. In those can be included same thinking operation and practical actions, answers on cognitive questions, generalizations, searching of different ways of implementation. Control exercises are the first ones were recently gained knowledge is used. In practise exercises pupils acquire skills in standart conditions. The didactic aim of creative exercises is to form skills that help to orientate in life and in process of work succesfully, how to solve problems quickly and precisely, by using acquired rules and terms, using of acquired knowledge creatively.Test works have mainly character of learning, these are complex tasks, where reproductive and creative elements are combined. Step by step, gradually, starting with acquired knowledge and skills in standart and nonstandart conditions, pupils acquire multiplication tables, the aim of these exercises – to know the table by heart. The level of each acquired exercise was checked and valued by using special valuation tables which are printed in teachers’ calendar 2005 – 6, made by M. Ruperts. The level of required standart was stated by using test works. The results of the tests are reflected in the tables, but the dynamic of knowledge can be seen in diagrammes.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPedagoģijaen_US
dc.titleReizināšanas tabulas apguve un pārbaudes darbu vērtēšana.en_US
dc.title.alternativeAcquisition of multiplication table and assessment of tests.en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record