Pusaudžu agresijas un pašcieņas saistība ar pārdzīvoto vardarbību
Author
Pušņakova, Anastasija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Strika, Evija
Date
2012Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis bija noskaidrot vai pastāv saistība starp pašcieņu, agresiju un pārdzīvoto vardarbību pusaudžiem.
Pētījumā piedalījās bērni pusaudžu vecumā no 13 līdz 16 gadiem (n = 70), no kuriem 35 meitenes un 35 zēni.
Pētījumā tika izmantotas šādas metodes: Agresijas aptauja (The Aggression Questionnaire, Buss & Perry, 1992). Rozenberga pašcieņas skala (Rosenberg Self-Esteem Scale, RSE, Rosenberg, 1965). Bērnības traumas aptauja ( Childhood Trauma Questionaire, CTQ, Fink, Bernstein, Handelsman, Foote, & Lovejoy, 1995).
Pētījuma rezultāti uzrāda statistiski nozīmīgu saistību starp pašcieņu un vardarbību, kā arī agresiju un vardarbību. Savukārt nav statistiski nozīmīgu atšķirību saistībās starp mainīgiem lielumiem vispārizglītojošas skolām un internātskolas audzēkņiem.
Rezultātus, iespējams, varētu izmantot pilnveidojot metodes, kas parādītu sakarības starp izmantotiem mainīgiem lielumiem, kā arī dotā temata zinātniskās bāzes pilnveidošanai.
Atslēgas vārdi: pašcieņa, agresija, vardarbība, pusaudži
- The aim of the research was to ascertain whether a relation between self – esteem, aggression and expierenced violence exist.
Children’s age which took part in the research were 13 -16 years old (n = 50), 35 of them were girls and 35 were boys.
Following methods were used in the research: The Aggression Questionnaire (Buss & Perry, 1992). Rosenberg Self-Esteem Scale (RSE, Rosenberg, 1965). Childhood Trauma Questionaire (CTQ, Fink, Bernstein, Handelsman, Foote, & Lovejoy, 1995).
The results gained in the research show that there is statistically significant correlation between self-esteem and expierenced violence and statistically significant correlation between aggression and violence. But there is no statistically significant correlation between children from comprehensive school and boarding-school.
The results probably could be used to improve research methods, what will show statistically significant correlation between employed fluents, and this reseach, also can be usefull for subject’s further theorethical base improvement.
Key words: self-esteem, aggression, violence, adolescent
-