• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolēnu mācību neveiksmju cēloņi matemātikā 1.klasē un to pārvarēšanas ceļi.

Thumbnail
View/Open
299-2972-Strode_Lilija_Peda990050.pdf (1.193Mb)
Author
Strode, Lilija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Berķe, Anita
Date
2006
Metadata
Show full item record
Abstract
Darbs mērķis ir analizēt tipiskākās jaunākā skolas vecuma skolnieku mācību grūtības, kas ir radušās mācību neveiksmju rezultātā un izstrādāt programmu to pārvarēšanai. Lai sasniegtu šo mērķī ir jārod risinājums šadiem uzdevumiem: 1.Analizēt zinātnieku pieejas skolēnu mācību neveiksmju problēmu izpētē. 2.Analizēt tipiskākās mācību grūtības, kas rodas jaunākā skolas vecuma skolēniem mācību procesā. 3.Analizēt metodes mācību grūtību pētīšanai. 4.Izpētīt konkrētas mācību grūtības, kuras rodas jaunākā vecuma skolēniem. 5.Noteikt attīstošās darbības virzību un saturu, kas nepieciešams sniedzot palīdzību mācību grūtību pārvarēšanai. Teorijas daļā autore analizē mācību neveiksmes, to cēloņus un novēršanas iespējas. Autore veica izpēti par skolēnu mācību neveiksmem un piedāvā, ka pārvarēt grūtības mācību procesā var tikai ģimenes un skolas sadarbošanos. Analizē vienu konkrētu gadījumu mācību neveiksmju novēršanai. Autore secina, ka nesekmība ir daudzšķautņaina un sarežģīta skolas ikdienas parādība, kas pieprasa daudzveidīgu pieeju tās izpētei. Autore savā darbā ir mēģinājusi analizēt skolēnu nesekmību saistība ar vispārējām didaktikas kategorijām- mācību saturu un procesu.
 
In this work the author showed different types of difficultes during the proccess of teaching the junior students (investigations of teachers and phyhologists) and the methods of diffinition of poor progress. The analyses of the facts which were recieved while this diploma work was writing shows various factors, which influencied on the progress and poor progress of student. According to this analyses the main reason of poor progress in the social improtection oh a child. The level of education of his parents the relations in the family, theattitude to the child play a great role in students life and study. The choose of textbooks and wery important too. Sometimes the tasks in the textbooks are so difficult and complicated that a student can’t understand and he loses the interest in his study. To solve the problems the teacher should find out the reasons of bad result and know the environment of a child (his family, friends). Only in that way the work will be effective and give good result. The main task for teachers is not only help students but make them believe in themselves and work with interest. The actor come to conclusion that only joint work of psihologist, teachers, parents and students will make good progress and helped overcome the difficults studying. All these people are the main chain and of one link falls of the work won’t be done properly and in won’t make sense at all.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/10242
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV