Sociālā pedagoga darbība bērnu nama audzēkņu patstāvīgās dzīves prasmes veicināšanā.
Автор
Murāne, Ineta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Raževa, Astrīda
Дата
2006Metadata
Показать полную информациюАннотации
Diplomdarba nosaukums ir “Sociālā pedagoga darbība bērnu nama audzēkņu patstāvīgās dzīves prasmju veicināšanā”.
Darba mērķis ir, pamatojoties uz literatūras un prakses analīzi, noskaidrot Naujenes bērnu nama audzēkņu gatavību patstāvīgai dzīvei un sociālā pedagoga darbību tās sekmēšanā.
Darba uzdevumi ir:
1.raksturot statistiskos datus par bez vecāku gādības palikušajiem bērniem sociālās aprūpes iestādēs, un noskaidrot izskatāmo problēmu;
2.raksturot sociālo pedagogu un viņa profesionālo darbību bērnu namā;
3.raksturot Naujenes bērnu nama darbību;
4.izveidot sociālā pedagoga darbības programmu Naujenes bērnu nama audzēkņu patstāvīgās dzīves prasmju veicināšanā, tās aprobācija un rezultātu analīze.
Darbā noskaidrota problēma. Problēma ir tajā apstāklī, ka sociālās aprūpes iestādēs atrodas liels bērnu daudzums. Tas ir saistīts ar to, ka ģimenes Latvijā ar 1990.gadu sākumu pārdzīvo nopietnu krīzi. Pateicoties Bērnu un ģimenes lietu ministrijas veiktajai politikai, izmaiņām likumdošanā, bērnu skaits bērnu namos samazinās, bet ne tik ātri, cik gribētos. Tātad, ļoti aktuāla audzēkņu socializācijas problēma, lai varētu pēc iespējas samazināt sociālo prasmju un iemaņu trūkumu, lai patstāvīgo dzīvi audzēkņi uzsāktu sagatavoti.
Darbā raksturots sociāli pedagoģiskais darbs bērnu namos. Tiek atzīmēts, ka bērnu nama sociāli pedagoģiskajā darbā viena no vadošajām lomām ir atvēlēta sociālajam pedagogam.
Darbā tiek izklāstīta Naujenes bērnu nama sociālā pedagoga darbības programma audzēkņu patstāvīgās dzīves prasmju veicināšanā, tās aprobācija un rezultātu analīze. Rezultāti parādīja, ka Naujenes bērnu nama audzēkņi ir sagatavoti patstāvīgai dzīvei. Viņiem ir noformējušies nākotnes plāni, ir izveidojušās pašapkalpošanās, lēmumu pieņemšanas, budžeta plānošanas iemaņas u.t.t.
Darba autore piekrīt tam, ka katram bērnam jāaug ģimenē, bet ja ģimene neko labu bērnam nevar dot, ja tā kropļo viņa psihisko un fizisko veselību, bet audžuģimenes nav, tad bērnu nams ir vienīgā iespēja bērnam augt un attīstīties normālos apstākļos.
Darba autore kategoriski nepiekrīt stereotipam, ka no bērnu nama audzēkņiem izaug tikai patērētāji, noziedznieki u.t.t. un uzskata, ja ar bērniem strādā pastāvīgi, nopietni, atbildīgi, tad rezultāts ir pozitīvs.
Šis diplomdarbs var tikt izmantots kā palīgmateriāls bērnu nama sociālā pedagoga darbā un bērnu nama sociālo aprūpētāju kvalifikācijas paaugstināšanai. The aim of the work is to find out the readiness of Naujene Children’s home children to independent life and social pedagogue work in its promotion based on literature and practice analysis.
The objectives of the work:
1.to consider statistic data on the children who have remained without parents under the social institution guardianship and to find out the considered problem;
2.to consider a social pedagogue and his/her professional work in the children’s home;
3.to consider Naujene Children’s home work;
4.to create social pedagogue’s work programme in Naujene Children’s home children independent life skills promotion, its approbation and results analysis.
The work sorts the following problem. The number of children in the social guardianship institutions is very big. It is closely connected with the crisis, which happened in the Latvian families in the beginning of 1990s. Due to the Children and Family Affairs Ministry Policy, changes in law the number of children in the orphanages decreased, but not as much as wanted. The most urgent problem of children socialization is to decrease the lack of social skills to be ready to independent life.
The work considers the social pedagogue work in the children’s home. It is pointed out that one of the leading roles in social pedagogical work is given to a social pedagogue.
The work contains Naujene Children’s home social pedagogue work programme in Naujene Children’s home children independent life skills promotion, its approbation and results analysis. The results show that Naujene Children’s home children are ready to independent life. They have plans for the future, self-catering skills, taking decisions skills, budget planning skills, etc.
The author of the work agrees that each child has to grow in a family, but if a family can give nothing good to a child, destroys child’s physical or mental health, and there is no family who can take guardianship under this child then a children’s home is the only one place for a child to live, grow and develop in normal surrounding.
The author of the work fully disagrees with a stereotype that a children’s home children become criminals in the future, and considers that if the orphanage staff work with a child constantly, seriously, responsibly, the result is positive.
This diploma work can be used as help in children’s homes social pedagogue work and children’s homes staff qualification improvement.