Lasītprasmes pilnveidošana svešvalodas stundās sākumskolā
Author
More, Antra
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kanča, Kornēlija
Date
2006Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba „Lasītprasmes pilnveidošana svešvalodas stundās sākumskolā” temata izvēli noteica vairāki faktori:
•jaunā Pamatizglītības standarta svešvalodā iedzīvināšana praksē un izmaiņas mācību priekšmeta saturā, kas prasa kvalitatīvi izmainīt pieeju svešvalodas mācīšanai un attīstīt skolēnu lasītprasmi atbilstoši mūsdienu prasībām;
•metodiskās literatūras trūkums, kurā būtu atspoguļoti teorētiskie, metodiskie un praktiskie jautājumi par sākumskolas skolēnu lasītprasmes pilnveidošanas iespējām svešvalodas stundās.
Diplomdarbā nozīmīga vieta ir ierādīta teorētiskiem jautājumiem – lasītprasmes apguves posmu psiholoģiskajam raksturojumam, skolēnu lasīšanas procesu īpatnību analīzei. Teorētiskajā daļā tiek skarts arī jautājums par lasītprasmes pilnveides iespējām svešvalodā – skolēnu psihiskās izziņas procesu un spēju attīstību.
Diplomdarba praktiskajā daļā ir aprakstīts pedagoģiskais izmēģinājums, tā saturs, gaita un rezultātu analīze. Nodaļā ir izstrādāti lasīšanas vingrinājumi skolēnu uzmanības, īslaicīgās redzes atmiņas, prognozēšanas spēju un perifērās redzes attīstīšanai.
Pielikumā ievietoti lasīšanas testi un vingrinājumu paraugi , kuri izmantojami skolēnu lasītprasmes pilnveidošanai atbilstoši mācību priekšmeta specifikai. Die Wahl des Themas der vorhandenen Diplomarbeit „ Die Entwicklung der Lesefertigkeit in den Fremdsprachenstunden an der Primarschule“ haben mehrere Faktoren bestimmt:
•EinfŅhrung des neuen Rahmenlehrplans fŅr Grundschule in die Praxis und Änderungen im Inhalt der Unterrichtsfächer, die den Zugang zum Fremdsprachenunterricht qualitativ ändern lassen und die Lesefertigkeit der SchŅler den heutigen Forderungen anpassen;
•Mangel an methodische Literatur, die die theoretischen, methodischen und praktischen Fragen zu MĻglichkeiten der Vervollkommnung der Lesefertigkeiten der PrimarschŅler im Fremdsprachenunterricht behandeln.
In der Diplomarbeit spielen die theoretischen Fragen eine bedeutende Rolle : die Beurteilung der Entwicklungsetappen beim Erwerb der Lesefertigkeit aus psychologischem Aspekt , die Analyse der Besonderheiten der Leseprozesse der SchŅler. Im theoretischen Teil wird die Frage zu MĻglichkeiten der Vervollkommnung der Lesefertigkeit in einer Fremdsprache behandelt, und das ist mit der Entwicklung des psychischen Erkenntnisprozesses und der Fähigkeiten der SchŅler verbunden.
Im praktischen Teil der Diplomarbeit werden die pädagogische Untersuchung sowie deren Inhalt, Prozess und Analyse der Ergebnisse beschrieben. In diesem Teil sind LeseŅbungen fŅr die Entwicklung der Konzentrationsfähigkeit, des kurzfristigen Gedächtnisses, des Prognosierens und des perifären SehensvermĻgens ausgearbeitet .
In der Anlage sind Muster von Lesetesten und LeseŅbungen vorhanden, die bei Vervollkommnung der Lesefertigkeit der SchŅler entsprechend der Spezifik des Unterrichtsfaches einsetzbar sind.