Show simple item record

dc.contributor.advisorRaževa, Astrīdaen_US
dc.contributor.authorNiedrīte, Aelitaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T13:02:21Z
dc.date.available2015-03-23T13:02:21Z
dc.date.issued2006en_US
dc.identifier.other3150en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/10379
dc.description.abstractDarba tēma: teātra pulciņa iespējas skolēnu sociālo prasmju attīstīšanā pamatizglītības pirmajā posmā. Darba mērķis: izzināt teātra pulciņa iespējas pamatizglītības pirmā posma (7-11 gadu veci bērni) sociālo prasmju attīstīšanā. Lai realizētu darba mērķi, izvirzīju uzdevumus: 1.Izzināt sociālo prasmju specifiskās iezīmes pamatizglītības pirmajā posmā. 2.Raksturot teātra pulciņa iespējas sociālo prasmju attīstības veicināšanas aspektā. 3.Veikt teātra pulciņa dalībnieka sociālo prasmju sākotnēju analīzi. 4.Izstrādāt 4. klašu teātra pulciņa darbības programmu, veikt tās aprobāciju un iegūto rezultātu analīzi. Darbs sastāv no 4 nodaļām. Darbā izzināju, ka sociālās prasmes veidojas un izpaužas sociālajā cilvēku mijiedarbībā. Sociālo prasmju saturu veido prasmes izteikt savu domu un uzklausīt otru, prasme ievērot noteikumus un strādāt komandā, prasme vērtēt sevi un citus, kā arī savstarpēja cieņa, sapratne un iecietība. Sociālās prasmes ir vienas no daudzajām prasmēm, ko var apgūt teātra pulciņa nodarbībās. Teātra pulciņa nodarbībās skolēns var iemācīties darboties, sadarboties ar citiem skolēniem, izmantojot savu pieredzi un iegūst jaunu pieredzi, apzinās atbildību par sevi un saskarsmi ar citiem cilvēkiem. Apgūtās spēles dod iespēju iepazīt, attīstīt un izpaust sevi. Skolēnu iesaistīšanos nodarbībās veicina jauna veida domāšanu un veido jaunas attiecības ar vienaudžiem. Tātad saskarsme ar teātri paplašina redzesloku, un piedalīdamies nodarbībās viņš gūst konkrētu pieredzi. Lai realizētu darba mērķi un uzdevumus izmantoju pētījuma metodes: literatūras analīze, pedagoģiskā novērošana, skolēnu anketēšana, sociometrija, pedagoģiskā izmēģinājumu darbība. Darba kopīgais apjoms 54`. lpp., tai skaitā 8 tabulas, 5 diagrammas, 4 pielikumi.en_US
dc.description.abstractThe theme of the thesis: The possibilities of a theatre hobby group in the development of pupil social skills in the first stage of the elementary education. The objective of the thesis: To investigate the possibilities of a theater hobby group in the development of social skills in the first stage of the elementary education (i.e., for children 7-11 years old). In order to carry out my research objective, I have put forward the following tasks: 1.To define the specific features of social skills in the first stage of elementary education 2.To characterize the possibilities of a theater hobby group in the promotion of children’s social skills. 3.To carry out the initial analyses of social skills of the participants of the theater hobby group. 4.To elaborate the activity program for the theater hobby group consisting of the 4th grade pupils, as well as to carry out its approbation and the analysis of the results obtained. The bachelor thesis consists of four chapters. The results of the investigation acknowledge that social skills are developed and manifested in the social interaction among people. Social skills consist of the ability to express one’s thoughts and listen to the other, of the ability to follow regulations and to work in a team, of the capability to evaluate oneself and others, as well as of mutual respect, understanding and tolerance. Social skills are among those many skills which pupils can obtain in the classes of a theater hobby group. In the classes of a theater hobby group a pupil can learn to act, to cooperate with the other children, using his own experience. He also obtains new experiences, learns to be responsible and communicative. The games children learn help them to get to know themselves better, as well as to develop and present their personalities. The participation in theater classes stimulates a new way of thinking and helps children to develop new relations with their peers. In order to achieve the objective and main tasks of the thesis I have applied the following research methods: the analysis of corresponding research literature, pedagogical observation, surveying of pupils, sociometry and pedagogical experimental operation. The general volume of the thesis is 54 pages, including 8 tables, 5 diagrams and 4 annexes.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPedagoģijaen_US
dc.titleTeātra pulciņa iespējas skolēnu sociālo prasmju attīstīšanā pamatizglītības pirmajā posmā.en_US
dc.title.alternativePossibilities of the theatre group in the development of pupils’ social skills at the first stage of basic education.en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record