Show simple item record

dc.contributor.advisorBaumane, Ievaen_US
dc.contributor.authorJēkabsone, Diānaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T13:02:24Z
dc.date.available2015-03-23T13:02:24Z
dc.date.issued2006en_US
dc.identifier.other3217en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/10402
dc.description.abstractRezumējums Mana pētījuma mērķis bija noskaidrot, vai pastāv statistiski nozīmīgas atšķirības sociālā intelekta rādītājos starp pusaudžiem ar un bez specifiskiem mācīšanās traucējumiem? Pētījumā piedalījās 120 skolēni ( 64 meitenes, 56 zēni) vecumā no 13 – 15 gadiem. Pētījums tika veikts mazpilsētas vidusskolas un tās pašas pilsētas lauku teritorijas divas pamatskolas septīto klašu skolēniem. Ņemot vērā to, ka specifiskos mācīšanās traucējumus diagnosticē bērniem ar zemiem mācību sasniegumiem pie normāla intelekta, sākotnēji tika apkopotas 120 septīto klašu skolēnu iepriekšējā gada 6. klases valsts ieskaites diagnosticējošā darba atzīmes, lai atlasītu tālākam pētījumam skolēnus ar augstiem mācību sasniegumiem un skolēnus ar zemiem mācību sasniegumiem. Lai izpētītu skolēnu intelektu, tika izmantoti Vekstlera (WISC – R) intelekta testa bērnu varianta sekojoši subtesti līdzības, vārdnīca, (verbālie testi) un trūkstošās detaļas, sižeta attēli, kosa kubi (vizuāli telpiskie testi). Tālākā pētījumā nepiedalījās skolēni, kuru Vekstlera intelekta testa rezultāti bija zemi un skolēni, kuri nesen piedzīvojuši, vai pašlaik atrodas krīzes situācijā. Un tika izveidotas divas izlases - pusaudži ar specifiskiem mācīšanās traucējumiem (zemi mācību sasniegumi un caurmērā vidējs intelekts pēc WISC-R, n=30) un pusaudži bez specifiskiem mācīšanās traucējumiem (augsti akadēmiskie sasniegumi un caurmērā vidējs un augsts intelekta līmenis pēc WISC – R, n=30). Lai noskaidrotu skolēnu sociālo intelektu, tika izmantots Dž. Gilforda un M. Salivana „Sociālā intelekta tests” skolēniem ar un bez specifiskiem mācīšanās traucējumiem. Iegūtie rezultāti uzrāda, ka pastāv statistiski nozīmīga atšķirība sociālā intelekta rādītājos starp pusaudžiem ar un bez specifiskiem mācīšanās traucējumiem visās sociālā intelekta testa skalās. Pusaudžiem ar specifiskiem mācīšanās traucējumiem sociālā intelekta rādītāji ir zemāki nekā pusaudžiem bez specifiskiem mācīšanās traucējumiem. Pētījuma rezultāti uzrādīja, ka pusaudžiem ar specifiskiem mācīšanās traucējumiem ir vājas spējas paredzēt uzvedību konkrētā situācijā, spējas pazīt neverbālās reakcijas un spējas izprast notikumu attīstības loģiku arī ir vājas, savukārt vidējas šīs spējas ir pusaudžiem bez specifiskiem mācīšanās traucējumiem. Pusaudži ar specifiskiem mācīšanās traucējumiem uzrāda vidēju līmeni spējā saprast savstarpēji līdzīgu verbālu reakciju izmaiņas no konteksta konkrētā situācijā. Savukārt skolēniem bez specifiskiem mācīšanās traucējumiem šī spēja ir augstāka par vidējo. Kopējais sociālā intelekta līmenis pusaudžiem ar specifiskiem mācīšanās traucējumiem ir vājš, savukārt pusaudžiem bez specifiskiem mācīšanās traucējumiem sociālā intelekta līmenis ir vidējs. Atslēgas vārdi: specifiskie mācīšanās traucējumi, pusaudzis, sociālais intelektsen_US
dc.description.abstractThe goal of my research was to make out are there statistical important distinctions in showings of social intellect among teenagers with and without specific learning disabilities. 120 pupils (64 girls, 56 boys) from 13 to 15 years old took part in this research. Research was realized in school of provincial town and 2 rural schools of this town. Pupils were at form 7. Considering, that specific learning disabilities diagnose with low learning achievements at normal intellect, at first there were summarized 120 pupils ( from form 6)marks of diagnostically tests. It was done to select pupils with high learning achievements and pupils with low learning achievements for research. To investigate pupil’s intellect, there is used Wechsler (WISC – R) test of intellect for children, some subtests, similarity, vocabulary, (verbal tests), picture completion, picture arrangement, block design (performance tests). Pupils with low showings of Wechsler intellect test and pupils who are in the crisis didn’t take part at next research. There were formed two teams – teenagers with specific disabilities of learning and teenagers without these disabilities. To make out pupils social intellect, there is used “Test of social intellect” by Guilford and Sullivan for pupils with and without specific learning disabilities. The results of research show that there are statistical important disabilities in showings of social intellect among teenagers with and without specific learning disabilities in all scales of test of social intellect. Showings of social intellect are lower for teenagers with specific learning disabilities than for teenagers without specific learning disabilities. The results of research show that abilities to provide behavior in concrete situation are very poor for pupils with specific learning disabilities. Abilities to distinguish nonverbal reactions are poor, too. But this abilities are average for pupils without specific learning disabilities. The common level of social intellect for teenagers with specific learning disabilities is very poor but for teenagers without these disabilities this level average (medium) Key words: specific learning disabilities, teenager, social intellecten_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPsiholoģijaen_US
dc.titlePusaudžu sociālā intelekta saistība ar mācīšanās traucējumiem.en_US
dc.title.alternativeSocial Intelect Correlation with Learning Disorders in Teenagersen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record