Mācīšanās motivācijas veidošana un koriģēšanas iespējas ar literārajām pasakām 4.klases skolēniem
Author
Trepša, Lidija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Daiktere, Ineta
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Atslēgas vārdi : sākumskolas vecuma skolēni, mācību motivācija, mācīšanas un mācīšanās process, pozitīvas mācību motivācijas veicināšana.
Valsts pamatizglītības standartā (1998) ir ierakstīts, ka nozīmīgākais priekšnosacījums veiksmīgām mācībām ir motivācija, kas ļauj skolēnam sajust un noticēt tam, ka viņš pats var mācīties visu mūžu.
Tātad, ja skolēns būs motivēts mācīties, tad droši var teikt, ka skolēns būs sekmīgs, tādēļ arī tika izvēlēta tēma bakalaura darbam: „Mācīšanās motivācijas veidošana un koriģēšanas iespējas ar literārajām pasakām 4.klases skolēniem”.
Bakalaura darba mērķis – izzināt 4. klases skolēnu mācīšanās motīvus, to veidošanas un koriģēšanas iespējas mācību procesā.
Pētījums balstās uz Vigotska Ļ., Maļickas J., Maslo I., Krastiņas E., Piperes A., Frišera A., Šponas A. u.c. atziņām, kuras palīdzēja pētīt mācību motivācijas līmeni 4.klašu skolēniem.
Darbs sastāv no ievada, 5 nodaļām, nobeiguma, izmantotās literatūras saraksta, 7 pielikumiem. Bakalaura darbā iekļauti 3 attēli.
Pirmajā nodaļā tika analizēta pedagoģiski psiholoģiskā literatūra par mācību motivācijas veidošanu. Būtiskākie secinājumi:
1) motivācija ir motīvu kopums, kas saistīts ar konkrēto darbību un rodas no vajadzības mijiedarbojoties ārējiem un iekšējiem rosinātājiem,
2) mācīšanās process ir sarežģīta indivīda darbība, kuras rezultātā, aktīvi sadarbojoties citiem indivīdiem, uztverot, uzkrājot, izprotot un pielietojot informāciju, notiek izmaiņas indivīdu uzvedībā, kas attīsta personību un uzlabo spējas.
Otrajā nodaļā tika pētīts bērnu psiholoģiskais raksturojums. Būtiskākais secinājums: sākumskolas bērniem dabiska ir iekšējā motivācija. Viņiem patīk pats mācīšanās process, jo mācīties ir interesanti, svarīgi, nozīmīgi. Zinātkāre ir dabiskais dzinulis. Tieksmi mācīties nosaka griba un to nevar ietekmēt ar varu.
Trešajā nodaļā tika pētītas motivācijas īpatnības sākumskolā. Būtiskākie secinājumi – mācīšanās motivāciju veicina:
1)produktīvas rūpes par mācīšanos;
2)patīkamu izjūtu sekmēšana;
3)interesanti un nozīmīgi pieredzes piemēri .
Ceturtajā nodaļā pētīta mācīšanās motivācijas veidošana 4. klases skolēniem literatūras stundās. Būtiskākie secinājumi - spilgti, emocionāli varoņi bērnus aizrauj, piesaista viņu uzmanību, tātad motivē skolēnus mācību darbam , kā arī attīsta skolēniem komunikācijas prasmes, apspriežot problēmsituācijas par jauniegūto informāciju un pirmoreiz dzirdētajiem jēdzieniem.
Piektajā nodaļā- mācību motivācijas izpēte 4. klases skolēniem. Būtiskākais secinājums - balstoties uz pētījumā gūtajiem datiem , ka „augsts mācību motivācijas līmenis” ir paša skolēna izstrādāta prasība pēc zināšanām kā pēc pamata, uz kura veido turpmāko dzīvi.
Rekomendāciju būtība – izstrādāt ieteikumus vecākiem un skolotājiem, kas palīdzētu veidot mācību motivāciju skolēniem. Būtiskākie secinājumi:
1)palīdzēt bērniem kļūt par labu lasītāju,
2)spilgti, emocionāli pasaku tēli bērnus aizrauj, piesaista viņu uzmanību, tātad motivē lasīšanai,
3)bērnu darbību motivē priekšstati.
Bakalaura darbs ir interesants un plašu informāciju saturošs, kas palīdz ar literārām pasakām veidot un koriģēt mācību motivāciju ceturto kalšu skolēniem. Key phrases are – the youngest pupils, learning motivation, the process of teaching and learning, promotion of positive learning motivation.
In the state’s standard of elementary education(1998) is written that the main condition of successful learning is motivation what gives to pupil possibility to feel and believe that he could learn during all his life.
It is safely, if junior is motivated to learn, he will be successful. That’s why is chosen the theme: “Making Learning Motivation and Correction Possibilities with Literate Fairy - tales to Pupils in Form 4.”
The aim of Bachelor’s Paper – to investigate learning motives of pupils’ Form 4, their making and correcting possibilities in the process of learning.
The Paper is based on verities of L. Vigotskis, J. Malicka, I. Maslo, E. Krastina, A. Pipere, A. Frishers, A Spona and others, what helped to investigate the level of learning motivation to pupils Form 4.
The Paper consists of the introduction, five main chapters, the conclusion, the table of literature and seven additions. There are three pictures.
There is analysed pedagogic psychological literature about making the learning motivation in the first chapter. The main conclusions:
•the motivation is totality of motivates what is connected with the concrete activity and made of needs interacted with external and internal stimulators,
•The learning process is a difficult individual action, in what’s result, active cooperates with others individuals, understanding, accumulating, catching and using information, there is changes in individuals’ behaviour, what’s develop the personality and make better skills.
There is investigate junior’s psychological characterising in the second chapter. The main conclusion - children in Form from –1 till 4 have natural internal motivation. They like the same learning process because that is interesting and important. The thirst for knowledge is natural. The will definite tendency to learning and the power couldn’t influence it.
The features of motivation to pupils of Form 4 are investigate in the third chapter. The main conclusions - the learning motivation encourages:
•productive troubles of learning;
•encouraging pleasant feelings;
•interesting and important examples.
There is investigate the making of learning motivation to pupils Form 4 in lessons of literature in the fourth chapter. The main conclusion - striking and emotional heroes fascinate children. They draw in attention, motivate pupils to learning process and develop communication skills, speaking about problem situations of getting information and conceptions.
In the fifth chapter is pupils’ of Form 4 learning motivation investigation. The main conclusion – supports on getting facts of the work – “the high level of learning motivation” is pupil’s himself request for knowledge to his life.
The recommendations’ task is to work out recommendations for teachers and parents, what helps to make pupils learning motivation. The main conclusions:
• help children to become of a good reader,
•striking and emotional heroes fascinate children. They draw in attention and motivate pupils for reading,
•pupils’ action motivate notions.
The Bachelor’s Paper is interesting and contains large amount of information what helps to make and correct learning motivation to pupils of Form 4 with literate fairy – tales.