Folkloras ētiski estētisko vērtību aktualizācijas iespējas pirmsskolas mācību kontekstā
Author
Simsone, Daila
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stikāne, Ilze
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darbā “Folkloras ētiski estētisko vērtību aktualizācijas iespējas pirmsskolas mācību kontekstā” risināta problēma, kā pirmsskolā, lietojot dažādas mācību metodes, var veicināt bērnu ētiski estētisko vērtību veidošanos. Problēmas risinājumā ievērota pedagoģiska mērķtiecība: ne tikai veicināt zināšanu un prasmju apguvi, bet arī rosināt pozitīvi vērtīborientētas, radošas personības veidošanos.
Bakalaura darba mērķis ir teorētiski pamatot un praksē pārbaudīt folkloras ētiski estētisko vērtību aktualizācijas iespējas pirmsskolas mācību kontekstā.
Pētījuma uzdevumi ir studēt un analizēt teorētisko literatūru pedagoģijā, psiholoģijā, folkloristikā, literatūrzinātnē un filozofijā; padziļināti izzināt un atlasīt nodarbību mērķiem un uzdevumiem atbilstošas latviešu tautasdziesmas, pasakas, teikas un mīklas; izstrādāt pedagoģiskā izmēģinājuma darbības programmu; apkopot un analizēt pētījuma rezultātus.
Folklorai veltītajās nodarbībās, ārpusnodarbību laikā, rotaļās, gadskārtu svētkos, izmantojot dažādas mācību metodes (pasaku lasīšana, pārrunas, pasaku ilustrāciju zīmēšana, sižeta – lomu rotaļas, dramatizācijas rotaļas, galda teātris, tautasdziesmu skandēšana, skaņu ierakstu klausīšanās, gadskārtu svētku svinēšana, dziesmu dziedāšana), iespējams veicināt bērnu uzmanības noturību, veidot izpratni par foklorā ietvertajām ētiski estētiskajām vērtībām.
Mācību un audzināšanas process tiek veidots tā, lai veicinātu bērnu emocionālo izpausmi, bagātinātu domāšanu, attīstītu viņu radošo darbību.
Bērnu aktīvā darbība nodarbībās, ārpusnodarbību laikā, rotaļās, gadskārtu svētkos ļauj secināt, ka bakalaura darba autores metodiskās ieceres īstenojums praksē ir guvis apstiprinājumu. The theme of Daila Simsone’s Bachelor’s Thesis: The Opportunities of Actualisation of Ethical and Aesthetical Values of Folklore in Pre-school Learning Context.
The main problem of the Bachelor’s research: how to facilitate the formation of children’s ethical and aesthetical values using versatile study methods. The solution of the problem has been worked out observing pedagogical purposefulness: not only favouring the acquisition of knowledge and skills but also fostering the development of a creative personality characterised by positive value system.
It is possible to develop stability of children’s attention and understanding of ethical and aesthetical values that are found in folklore during special lessons dedicated to folklore, out-of-class activities, games and national festivities.
The study and upbringing process is organised with the aim of fostering children’s emotional attitudes, rich thinking and developing creativity.
The active involvement of children in out-of-class activities, games and traditional celebrations allows to come to the conclusion that the author’s methodological idea has been successfully implemented into practice proving that it is possible to develop children’s ethical values in pre-school stage with the help of folklore.