Pirmsskolas skolotāja darbība runas un valodas pilnveidē 3-4 gadus veciem bērniem ar runas un valodas traucējumiem
Author
Mežule, Areta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Valoda ir dabisks mūsu domu instruments un svarīgākais līdzeklis, lai mēs uzņemtu zināšanas un visaptverošu informāciju. Komunikācija ar valodas palīdzību ir arī pamats cilvēku kopībai un savstarpējai sapratnei. Ar valodas palīdzību mēs varam izteikt domas, jūtas, uzskatus, vēlmes un vērtējumus, varam sarunāties dialoga formā ar citiem. Tam ir liela nozīme mūsu jūtu un sociālajā attīstībā, un tas lielā mērā nosaka pozitīvu personības attīstību.
Ikdienā ir sastopama liela daļa bērnu, kuri nepareizi izrunā dažādas skaņas un vārdus. Šie izrunas traucējumi ne tikai traucē un apgrūtina lasīšanas un rakstīšanas iemaņu apgūšanu, bet arī negatīvi ietekmē bērna personības veidošanos.
Pašreiz pirmsskolas vecuma bērnu runas attīstībai tiek veltīta liela uzmanība un izvirzītas augstas prasības. Runas attīstīšana ir viens no galvenajiem pirmsskolas skolotāja uzdevumiem, kas veicams darbā ar pirmsskolas vecuma bērniem.Pamatojoties uz kursa darbā veikto pētījumu, kurā tika konstatēta konkrētās problēmas aktualitāte pirmsskolas izglītības iestādē “ Kadiķītis”, darba autore nolēma noskaidrot, vai savā ikdienas darbībā, izmantojot noteiktas metodes un paņēmienus, pirmsskolas skolotājs var sekmēt bērnu runas un valodas attīstību bērniem, kuriem ir konstatēti runas un valodas traucējumi.
Tā kā iepriekšējais pētījums parādīja, ka galvenās problēmas ir fonētiski fonemātiskie traucējumi, leksiskie traucējumi un zems valodas izpratnes līmenis, kas apgrūtina pirmsskolas skolotāja darbu bērna izglītošanas un audzināšanas procesā, tad darba autore ir nolēmusi lielāku uzmanību pievērst fonemātiskās dzirdes attīstīšanas un bērnu vārdu krājumu paplašināšanas iespējām savā pedagoģiskajā darbībā Language is natural tool of our thinking and important measurement for us to take knowledge and all embracing information. Communication with language assistance also is background of people community and mutual understanding. With language assistance we can express our opinion, emotions, gospels, wishes and appreciations, we can talk to others using dialogue form. It has very big importance in our motion and social development, and largely establishes positive development of identity.
During weekdays we can meet large segment of children, who wrongly pronounce various phonics and words. Those pronunciation disorders not only impede reclaiming inconvenience skills of reading and writing, but negatively affect the development of child identity.
Actually is dedicated a big attention and bring forward pouf aspiration to the development of preschoolers language. Development of language is preschool teacher main task, which will be managed of teaching the preschoolers.
On this bases researched in course work, in which was established actuality of concrete problem in preschool institution “Kadikitis”, the author decide to clarify, if during the weekdays activity using of established methods and technique the preschool teacher can promote development of language and speech for the children with language and speech disorders.
As shoved the former research, the main problems are phonetic phonematic disorders, lexical disorders an low realization of language understanding, which inconvenience preschool teacher work with children educating an upbringing process, and that’s why the author decide to convert more attention to development of phonematic hearing development an children word – stock enlarge facility in her pedagogic activity.