Domāšanas stilu saistība ar analītisko intelektu.
Author
Virse, Aija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Raščevska, Malgožata
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis bija R.Sternberga domāšanas stilu aptaujas latviešu versijai noteikt, vai pastāv saistība ar analītisko intelektu.
Pētījuma dalībnieki ir studenti vecumā no 18 līdz 35 gadiem. Izlases lielums 50 respondenti, 26 sievietes (52%) un 24 vīrieši (48%) no Rīgas, Liepājas un Valmieras.
Pētījuma metode: latviski tulkota R.Sternberga domāšanas stilu aptauja (MSG Thinking Styles Inventory, 1998), un divi testi analītiskā intelekta pētīšanai- verbālo spēju noteikšanai sarežģīto analoģiju tests (Meļņikovs, 1997), neverbālo spēju noteikšanai izmantoju Reivena progresīvās matricas (Raven Progressive Matrices, 1936).
Apkopojot iegūtos korelatīvā pētījuma datus, viens (iekšēji vērstais) no 13 domāšanas stiliem statistiski nozīmīgi korelē ar verbālo intelektu un tikai viens (izpildītāja) no 13 domāšanas stiliem statistiski nozīmīgi korelē ar neverbālo intelektu, kas apstiprina literatūrā pausto viedokli, ka domāšanas stili pārsvarā nav saistīti ar intelekta līmeni.
Tālāk turpināšu iesākto darbību šajā sfērā, nosakot Skolotāju/ pasniedzēju domāšanas stilus akadēmiskā vidē, balstoties uz Zhang (2008) pētījumiem.
Atslēgas vārdi: domāšanas stili, analītiskai intelekts. Research target was found correlation R.Sternberg thinking style inventory’s Latvian version with analytic intelligence.
Research participants are students. Participants age was from 18- 35. Selection of participants was 50; 26 female (52%) and 24 mail (48%) from Rīga, Liepāja and Valmiera.
Research method- R.Strenberg Thinking style inventory (also MSG Thinking Styles Inventory also TSI, Stenrberg, 1998) and two tests for analytic intelligence Raven Progressive Matrices, 1936 and difficult analogies (Melnikov, 1997).
Conclusion correlative researches, only one thinking style (introvert) from 13 thinking styles statistically important correlate with verbal intellect, and only one thinking style (executive ) from 13 thinking styles statistically important correlate with nonverbal intellect. This results validate with information what was found in literature.
For future the next step is to make Thinking style inventory adapting process for Teachers/ lectors in academically selection, after Zhang (2008) researches.
Key words: Thinking Styles, analytic intelligence.