Novērošanas prasmju attīstīšana dabaszinību vielas apguvē 1.klasē
Author
Strazdiņa, Lidija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vociša, Rūta
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Darbā ,,Novērošanas prasmju attīstīšana dabaszinību vielas apguves procesā 1. klasē” tika izvirzīts pētījuma mērķis: izpētīt novērošanas prasmju attīstīšanu dabaszinību vielas apguves procesā un izstrādāt dabaszinību tēmu plānu, kurā ietverta novērošana, 1. klasei.
Pieņemta hipotēze: dabaszinību stundās, iekļaujot pētniecisko darbību, ir iespējams attīstīt novērošanas prasmes.
Darbā veikts pētījums par novērošanas prasmju attīstīšanas iespējām dabaszinību stundās. Izzināts teorētiskais viedoklis par novērošanas prasmju attīstīšanas nozīmi un metodiskām pieejām to veikšanā.
Izpētīta reālā situācija par novērošanas pielietošanu dabaszinību stundās 1. klasē. Pētīts, vai, veicot novērojumus dabā, var veidot pozitīvāku attieksmi pret dabu. Noskaidrota vecāku attieksme pret pētījumiem kopā ar bērnu ārpus skolas.
Pētījuma veikšanā izmantotas šādas metodes:
1)teorētiskās literatūras analīze,
2)skolēnu, vecāku un skolotāju aptauja,
3)praktiskais darbs ar skolēniem,
4)skolēnu darbības izpēte.
Pētot literatūru, autore secināja, ka novērojumi dabā ļoti ieteicami jūtu un attieksmes veidošanā pret dabu. To jāsāk darīt jau bērnībā, jo bērnības iespaidi saglabājas visu mūžu.
Teorētiskie un praktiskie pētījumu rezultāti liecina, ka dabaszinību stundās ir iespējams veikt novērojumus atbilstoši katras skolas iespējām. Pētījumu un novērojumu rezultātā attīstās novērošanas prasmes. Pēc autores domām caur novērojumiem var veidot pozitīvāku attieksmi pret dabu, lai to pierādītu, ir nepieciešami ilgstošāki pētījumi.
Darbs sastāv no sešām nodaļām. Pirmajās trijās – iekļauta literatūras analīze, ceturtajā nodaļā pētīta reālā situācija par novērošanas prasmju attīstīšanu dabaszinību stundās. Piektajā – ietilpst pedagoģiskās izmēģinājuma darbības programma. Sestajā nodaļā iekļauti pedagoģiskās izmēģinājuma darbības rezultāti, secinājumi un klāt pievienots pielikums.
Darbā izmantoti 27 literatūras avoti.
ATSLĒGAS VĀRDI: novērošana, prasme, attīstīt, cilvēks, daba, savtarpējās saiknes, attieksme. The work „Development of observation skills in the process of natural science studies in the first grade” contains a research goal: to examine the development of observation skills within the process of studying natural sciences in first grade and to develop a plan of natural science concepts for this grade that would include observation.
A hypothesis was assumed: it is possible to develop observation skills during natural science classes if these contain research work.
The work contains a study of the possibilities of development of observation skills within natural science classes. A theoretical opinion on the importance of development of observation skills and the methodical approaches of implementation are inquired.
The real life situation about the usage of observation in natural science classes in the first grade is examined. A study whether observations carried out in nature can lead to a more positive regard towards nature is conducted. The opinion of parents towards research together with the child outside of school is ascertained.
The following methods are used in the conduction of the research:
1)Analysis of theoretical literature,
2)An inquiry of students, parents and teachers
3)Practical work with students,
4)Examination of student activity.
While analyzing literature, the author concluded, that observation in nature are quite recommended for development of feelings and regard towards nature. This has to begin early in childhood, for the impressions of childhood remain for the remainder of life.
Theoretical and practical research results indicate that it is possible to conduct observations in natural science classes with regards to the abilities of each school. In the result of research and observation the observation skills are increased. It is the opinion of the author that through observation a more positive regard towards nature can be created, to prove this though further research is necessary.
The work contains six chapters. The first three contain an analysis of literature. Real life situation of the development of observation skills within natural science classes is explored in the fourth chapter. Fifth contains a program of a pedagogical experiment. Sixth contains the results and conclusions based on the pedagogical experiment and an appendix is added.
The work contains references to 27 literature sources.
KEYWORDS: observation, skills, development, human, nature, mutual relationships, regard.