Spēles kā mācību metodes izmantošanas iespējas latviešu kā otrās valodas apguvē 5. klasē
Author
Uldriha, Marina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Papule, Evija
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Valodas mācīšanas un mācīšanās praksē ievērību gūst komunikatīvā pieeja, kuras mērķis ir klasē veidot reālas saziņas situācijas, kuras tālāk var pilnvērtīgi izmantot pastāvošajā valodas vidē.
Mācīties valodu nozīmē ne tikai apgūt zināšanas, bet arī uzkrāt pieredzi, kas maina skolēna uzvedību un attieksmi. Jaunās mācību teorijas akcentē, ka skolēns mācībās vairs nav objekts, uz kuru ir vērsta skolotāja darbība, bet gan aktīvs šīs darbības subjekts.
Lai aktivizētu skolēna darbību latviešu valodas stundās, tiek izmantotas aktīvās darbības metodes, kas palīdz skolēnam sevi uztvert un apzināties par mācību procesa subjektu, veidot attiecīgu motivāciju, rosināt spēju radīt ticību saviem spēkiem, sniegt emocionālu gandarījumu, izkopt prasmes un spējas. Tātad skolēns mācās pats un tam viņu rosina tikai paša vajadzības, nevis citu ārēji noteikti iemesli. Līdz ar to tiek uzsvērts mācīšanās motivācijas subjektīvais nozīmīgums.
Pedagoģijas procesā ir vērojamas vairākas aktīvas darba metodes, viena no tām ir didaktiskā spēle.
Pedagoģiskie novērojumi, sarunas ar skolotājiem, skolotāju un skolēnu aptaujas rezultāti liecina, ka spēles izmantošanas īpatsvars mācību procesā nav pietiekošs. Skolotāji pārliecinoši nepārzina didaktiskās spēles izmantošanas metodiku, savukārt skolēns sevi neapzinās par mācību procesa subjektu un viņam neveidojas attiecīga motivācija. Tas viss nosaka spēles izmantošanas nepieciešamības aktualitāti. Tāpēc diplomdarbā izvēlējusies pētīt pamatīgāk didaktiskās spēles kā mācību metodes izmantošanas iespējas latviešu valodas stundās 5.klasē.
Diplomdarba mērķis bija izveidot teorētiski pamatotu spēļu kopu LAT2 apguvei 5.klasē.
Diplomdarba 1.nodaļā, pamatojoties uz dažādu pedagoģijas, psiholoģijas un metodikas zinātnieku atziņām, ir dots spēles kā mācību metodes īss teorētiskais raksturojums.
2.nodaļā ir aprakstītas spēles kā mācību metodes izmantošanas iespējas LAT2 apguvē. Nodaļā tiek raksturots LAT2 apguves process, spēles kā mācību metodes loma tajā, raksturotas 5.klases skolēnu psiholoģiskās īpatnības.
3.nodaļā ir aprakstīti pedagoģiskā vērojumā gūtie rezultāti par to, kā spēli izmanto LAT2 apguvē 5.klasē, kā arī atlasīta un analizēta spēļu kopa 5.klasei.
Diplomdarba pielikumā ir anketas, didaktisko spēļu apraksts, skolēnu darbi. Als ein wichtiger didaktisch – methodischer Grundsatz ist die kommunikative Orientiertheit des Lettischunterrichts anzusehen.
Reale Fähigkeit sich in der lettischen Sprache uz verständigen, ist heute BedŅrfnis unserer Gesellschaft. Die Sprache ist das wichtigste Verständigungsmittel der Menschen untereinander. Die Sprache ist bekanntlich nicht nur Mittel zur rationalen (verstandesmäßigen) Information Ņber Sachverhalte, sondern auch Mittel GefŅhle auszudrŅcken Sie ist nicht nur intellektuelle, sondern auch gefŅhlsmäßige BrŅcke zwischen Lehrer und SchŅler. Um sprechen uz kĻnnen, bedarf es in erster Linie nicht theoretischer Sprachkenntnisse, sondern der Entwicklung entsprechender Fähigkeit und Fertigkeiten. Die SchŅler sollten zur Kommunikation motiviert werden, um ihre Sprechfertigkeiten zu erhĻhen. Je mehr der Lernende spricht, desto mehr WĻrter, grammatische Regel verwendet er, um eigene Gedanken auszudrŅcken; dadurch entsteht auch die MĻglichkeit seine Sprechfertigkeiten zu verbessern. Die aktivste Arbeitsmethode im pädagogischen Prozess ist didaktisches Spiel.
In der vorliegenden Diplomarbeit wird ein Versuch unternommen, das Ziel zu verfolgen, die MĻglichkeiten der Intensivierung und der Entwicklung der Sprechfertigkeiten durch Spiele LAT2 bei den SchŅlern der 5.klassen, zu erforschen.
Unterrichtsbeobachtungen ergeben, dass gerade die Fertigkeitsentwicklung oft noch nicht den notwendigen Stellenwert erreicht hat. Der Anteil der auf die Sprechfertigkeiten gerichteten Übungen, ist meist gering. Diese werden nicht immer hinreichend effektiv gestaltet. Mit dem Folgenden wollen wir bestimmte Empfehlungen vermitteln, wie dieser Übungsprozess intensiviert werden kann.
Im ersten Teil der Diplomarbeit sind verschiedene Arten von Spielen charakterisiert: Funktion und Arten der Spiele: methodische BegrŅndung des Einsatzes der Spiele; die Klassifikation der Spiele.
Im 2.Teil der Arbeit ist die psychologische Alterscharakteristik der Lernenden der 5.klasse beim Spiellernen angegeben.
Im 3.Teil der Arbeit sind die Analyse der Spiele und auch die Ergebnisse der SchŅler angegeben.
Als Anlage: die Ankette; Beschreibung der Spiele; SchŅlerarbeiten.