Ornamenta iepazīšana vizuālās mākslas stundā 4.klasē
Автор
Konceviča, Maruta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Auziņa, Ausma
Дата
2011Metadata
Показать полную информациюАннотации
Savā diplomdarbā aplūkoju ornamenta jēdzienu, ornamentu iedalījumu, ornamentu elementu sakārtošanas veidus kompozīcijā, krāsu nozīmi ornamentā un aprakstīšu latviešu ornamentus. Minētie jautājumi ir aktuāli Vizuālās mākslas priekšmeta parauga programmā. Vizuālās mākslas priekšmeta mērķis ir sekmēt izglītojamā emocionālo un intelektuālo attīstību, pilnveidot un attīstīt viņa radošās spējas, interesi par mākslu un radīt priekšnoteikumus tam, lai skolēns savu mākslinieciskās un radošās darbības pieredzi spētu daudzveidīgi izmantot.(2, 22)
Mana darba mērķis bija aktualizēt 4. klases skolniekiem Vizuālās mākslas stundās tematu „Ornaments”, kas ir arī iekļauts mācību priekšmeta obligātajā saturā, un praktiskajos darbos pilnveidot un attīstīt skolēnu radošās spējas.
Lai sasniegtu mērķi, tika izvirzīti vairāki uzdevumi:
1. Izskaidrot ornamenta un rakstu zīmju jēdzienu un būtību.
2. Aplūkot ornamenta veidus un tā elementu sakārtošanas veidu.
3. Noskaidrot krāsu simbolisko nozīmi.
4. Izpētīt latviešu rakstu zīmes.
5. Aprakstīt darba gaitu vizuālās mākslas stundās 4. klasē, veidot un realizēt uzdevumu kopu, izdarīt secinājumus un analizēt rezultātus.
Savā diplomdarba teorētiskajā daļā izpētīju speciālo literatūru, kas aplūko ornamentu, tā veidus, ornamentu elementu kārtošanas veidus kompozīcijā, bet praktiskajā daļā realizēju uzdevumu kopu, ņemot vērā skolēnu konkrētā vecuma psiholoģiskā īpatnības un ISEC izstrādāto paraugprogrammu Vizuālajā mākslā 4. klasei.
Skolēnu iepazīstināšana ar ornamentu ir viens no veidiem, kā realizēt ISEC izstrādātās parauprogrammas sasniedzamos rezultātus un pietuvināties Vizuālās mākslas Mācību priekšmeta standarta mērķim.
- In my diploma paper I analyzed the concept and the classification of ornament, the arrangement possibilities of ornamental elements in a composition, the meaning of colours in an ornament, and described the Latvian ornaments. These issues are relevant in the model program of the Visual Arts study course. The goal of the Visual Arts study course is to promote the emotional and intellectual development of educatees, improve and develop educatees’ creative skills, interest of art, and set the necessary preconditions for students to be able to explore their experience in artistic and creative actions. (2, 22)
The goal of my work is to update the theme “Ornament”, which is compulsory in the study course content of the Visual Arts study course for the 4th grade students, and to improve and develop students’ creative skills in the workshops.
To reach my goal I set the following tasks:
1. Explain the concept and nature of ornament and written signs.
2. Look through the types of ornaments and the arrangement possibilities of their elements.
3. Clarify the symbolic value of the colours.
4. Explore the Latvian written signs.
5. Describe the work flow in the 4th grade Visual Arts classes, create and exercise the set of tasks, bring out the conclusions and analyse the results.
In the theoretical part of my diploma paper I explored the special literature, which describes the ornaments, their types, the element arrangement possibilities in a composition, but in the practical part I realized the set of tasks taking into account the psychological aspects of the students and the model program developed by ISEC for the 4th grade Visual Arts studies.
Introducing students to ornaments is one of the ways how to reach the objectives set in the model program developed by ISEC, and to get closer to the goal of the Visual Arts study course standard.