Pieaugušo emocionalā intelekta saistība ar bērnībā piedzīvoto vecāku attieksmi dažādās vecuma grupās
Author
Zalcmane, Maija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Sebre, Sandra Beatrice
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis bija noskaidrot: vai pieauguša cilvēka vecums atstāj iespaidu uz viņa emocionālo intelektu; to kā bērnībā izjustā vecāku attieksme iespaido EI rādītājus; kā bērnībā izjustā vecāku attieksme iespaido viņu tagadējos EI rādītājus dažādās vecuma grupās. Vai izglītība ietekmē EI rādītājus? Kāda vecāku izturēšanās atstāj vislielāko iespaidu uz sieviešu EI kopumā?
Pētījumā piedalījās 20 – 65g.v. sievietes (N=118), kuras tika sadalītas arī pa dažādām vecuma grupām 20 – 30g.v.(N=36), 31-40g.v.(N=30), 41-50g.v.(N=33), 51-60g.v.(N=19). 69% sieviešu ir augstākā izglītība, 9% nepabeigta augstākā izglītība, 14% vidējā speciālā un 10% vidusskolas izglītība.
Pētījumā izmantotās metodes: R. Bar-Ona (Bar-On, 1999) izstrādātā „Emocionālā intelekta aptauja” ( The Bar-On, Emotional Quotient Inventory, EQ – i). „Vecāku attieksmes aptauja”( A Parental Bonding Instrument, PBI), kuras autori ir Pārkers, Tuplinga un Brauns (Parker, Tupling, Brown, 1979).
Galvenie secinājumi. Dažādās vecuma grupās EI rādītājos pastāv statistiski nozīmīgas atšķirības. Starp sieviešu bērnībā piedzīvoto vecāku attieksmi un viņu emocionālā intelekta rādītājiem pastāv statistiski nozīmīgas saistības. Starp EI, tā faktoriem un bērnībā piedzīvoto vecāku attieksmi, dažādās vecuma grupās eksistē statistiski nozīmīgas sakarības. Starp EI un izglītību un vecāku attieksmi pastāv nozīmīga saistība.
Atslēgas vārdi: emocionālais intelekts, vecāku attieksme, vecums The aim of research was get to know: if the age of grown-up person is influencing his emotional intelligence; how experienced parental attitude in childhood influencing his emotional intelligence; how experienced parental attitude in childhood influencing emotional intelligence of person in different groups of age. Is education level influencing EI? What kind of parental attitude put`s the bigest influence on EI of the wimin.
Participiants of research: 20 – 65g.v. wimin (N=118), which had been separated in four groups 20 – 30g.v.(N=36), 31-40g.v.(N=30), 41-50g.v.(N=33), 51-60g.v.(N=19). 69% of wimin have higher education, 9% uncompleated higher education, 14% secondary tehnical and 10% secondary education.
Methods which was used in research: R. Bar-On, The Bar-On, Emotional Quotient Inventory, EQ – i) (Bar-On, 1999). A Parental Bonding Instrument, PBI (Parker, Tupling, Brown, 1979).
Main conclusions: Between different groups of age and EI is statisticaly significant differences. Between experienced parental attitude in childhood of wimin and the factors of EI exists statisticaly significant correlations. Between EI, factors of EI and experienced parental attitude in childhood, in different groups of age exists statisticaly significant correlations. Between EI and education and parental attitude exists statisticaly significant correlation.
Atslēgas vārdi: emotional intelligence, parental attitude, age