Skolotāju izglītības programmas atbilstība klases audzinātāja prasmju veidošanai.
Author
Plota, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Blūma, Dainuvīte
Date
2010Metadata
Show full item recordAbstract
Mūsdienās, skolēnu audzināšanas pienākumi skolā tiek uzticēti klašu audzinātājiem. Par cik audzināšanas darbs ir atbildīgs, ikvienam skolotājam būtu jāapdomā sava sagatavotība šī amata pildīšanai, īpaši jauniem un nepieredzējušiem skolotājiem. Studējot universitātē, jaunie skolotāji apgūst savu izvēlēto mācību priekšmetu, tam nepieciešamās zināšanas un prasmes, tomēr, darba autore uzskata, ka augstskolu piedāvātajās priekšmetu skolotāju programmās, trūkst kursu, kuros jaunie skolotāji tiktu iepazīstināti ar klases audzinātāja pienākumiem skolā.
Maģistra darbs „Skolotāju izglītības programmas atbilstība klases audzinātāja prasmju veidošanai“ tika izsrādāts, lai izpētītu priekšmetu skolotāju izglītības atbilstību klases audzinātāja pienākumu veikšanai, kā hipotēzi izvirzot – jaunie skolotāji nejūtas sagatavoti klases audzinātāju pienākumu veikšanai skolā.
Izpētot jauno skolotāju sagatavotību un pieredzi, uzņemoties audzinātāja pienākumus skolā, apmēram 90% no aptaujātajiem skolotājiem atzinās, ka nejutās pietiekami sagatavoti klases audzinātāja pienākumu veikšanai skolā. Klases audzinātājiem rodas grūtības sekojošu pienākumu pildīšanā: dokumentācijas aizpildīšanā, sadarbībā ar vecākiem, kolēģiem un atbalsta personālu skolā, klases stundu un ārpusstundu pasākumu plānošanā, organizēšanā un vadīšanā, kā arī skolēnu motivēšanā. Lielākā daļa aptaujāto klases audzinātāju norādīja uz praktisko nodarbību nepieciešamību studiju programmās skolotājiem, lai iegūtās teorētiskās zināšanas skolotāji izmantotu arī praksē un pilnveidotu savas prasmes audzināšanas darba veikšanai. Iegūtie dati liecina, ka apgūstot klases audzināšanu, skolotājiem izdotos arī mācību stundu laikā risināt ar audzināšanu saistītos jautājumus, jo, kā 76% skolotāju norāda, klases audzinātāja prasmes ir noderīgas arī mācību priekšmeta stundās. Nowadays, the responsibilities of pupils’ education in schools are delegated to the class teachers. As the education work is responsible, every teacher should consider his preparedness for managing the position, especially new and inexperienced teachers. Studying in the university, new teachers acquire the subject they have chosen, necessary knowledge and skills, however, the author of the paper considers that in the subject teacher’s programmes offered by universities lack the studies where the new teachers would be introduced to the class teacher’s responsibilities in schools.
The Diploma paper „The Eligibility of The Subject Teacher’s Education for Developing Class Teacher’s Skills” was made to explore the eligibility of the subject teachers’ education for managing the class teacher’s responsibilities putting forward the hypothesis – new teachers feel unprepared for managing class teacher’s responsibilities in school.
Exploring the teachers’ preparedness and experience in managing educator’s responsibilities in school, approximately 90% of the respondents admitted that they did not feel sufficiently prepared for doing the class teacher’s responsibilities in school. The class teachers have difficulties doing the following responsibilities: filling the documentation, cooperating with parents, colleagues and supporting staff in the school, planning, organizing and running class lessons and other events, as well as motivating the pupils. The majority of the class teachers pointed out the necessity of hands-on studies in the teacher study programmes, to try out in the practice the acquired knowledge in studies and improve one’s skills in class teaching. The data reveals that studying class teaching the teachers could solve also educational issues in the subject lessons, as 76% teachers indicated that class teaching skills are helpful in subject lessons.