Show simple item record

dc.contributor.advisorIvanova, Ilzeen_US
dc.contributor.authorRiekstiņa, Silvijaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T13:02:59Z
dc.date.available2015-03-23T13:02:59Z
dc.date.issued2007en_US
dc.identifier.other5525en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/10668
dc.description.abstractMaģistra darbs ir izstrādāts par aktuālu un nozīmīgu tematu : ,, Akreditācija kā pirmsskolas izglītības iestādes attīstības sekmētāja.’’ Ekonomiskās un politiskās pārmaiņas Latvijā būtiski ietekmē pirmsskolas izglītību. Lai sasniegtu izvirzītos mērķus, jāizvērtē situācija pirmsskolas izglītībā un jāapzinās kādu ceļu iet. Par pirmsskolas izglītības kvalitāti ļoti maz tiek runāts un domāts. Sekmējot pirmsskolas izglītības iestādes attīstību, nozīmīgi nodrošināt izglītības kvalitāti pašvērtēšanas izstrādes iespējas, vadības un pedagogu darba kvalitāti, profesionālo pilnveidi, tāpēc kvalitatīvas izglītības sekmēšanā un pirmsskolas izglītības iestādes attīstībā būtu nozīmīga loma akreditācijas procesam PII. Maģistra darbā tiek izpētītas teorētiskās nostādnes par pirmsskolas izglītības sistēmas darbību, apskatīta citu valstu atziņas un pieredze, kas dod iespēju salīdzināt ar Latvijas pirmsskolas izglītības sistēmas darbību, pārņemot pozitīvo pieredzi. Izpētīta akreditācijas būtība, tās nozīme kvalitatīvas izglītības novērtēšanā, PII normatīvo dokumentu izpēte, vadības darbība, izglītojošās programmas realizācija, pedagogu profesionālā pilnveide PII. Izvērtējot un salīdzinot akreditācijas procesu Latvijā, jāsecina, ka akreditācijas process sekmētu PII izglītības programmu īstenošanas kvalitātes pārbaudi, attīstību. Nozīmīgākais Latvijas valstī būtu jāsakārto, vienota izglītības sistēmas darbība, jāizvirza vienotus mērķus pirmsskolas izglītības īstenošanā un izglītības kvalitātes paaugstināšanā. Praktiskajā pētījuma daļā, izmēģinājuma darbībā darba noslēgumā, darba autore izstrādājusi PII akreditācijas kritērijus pēc kuriem tiek izvērtēta līdzšinējā PII „Avotiņš” darbība – izglītības kvalitāte pirms akreditācijas procesa, kurā atspoguļojas vidēji rādītāji, Rīgas rajona PII vadītāju un metodiķu – ekspertu vērtējums. Darba autore uzskata, ka nepieciešams kā inovāciju ieviest akreditācijas procesu pirmsskolā, kura veidotu iestādes jaunu infrastruktūru, mikroklimatu, izglītības, fizisko vidi, vadības kvalitatīvu organizētību, iekārtu un resursu pašvērtēšanas izstrādes iespējas, kas kopumā sekmētu PII attīstību.en_US
dc.description.abstractThe master thesis has been designed on a topical and significant theme – “Accreditation as a Facilitator of the Development of Pre-school Education Establishments”. Economic and political changes in Latvia have essentially influenced pre-school education. To achieve the set aims the situation in the pre-school education must be assessed and understanding must be achieved regarding the road to be followed. However, there is little discussion and thought devoted to the quality of pre-school education. For the facilitation of the development of pre-school education establishment (PEE) it is important to provide for the quality of education and possibilities of developing self-evaluation as well as to ensure the quality of the work of the administration and teachers and their professional development. Thus for the facilitation of quality education and development of pre-school education establishments the accreditation would play an important role in PEE. The master thesis studies the theoretical research on the operation of the pre-school education system and considers the conclusions and experience of other countries that when compared to the operation of the pre-school education system of Latvia allows for comparison and the opportunity to take over the positive experience. The author has studied the essence of accreditation and its role in the assessment of quality education. Besides the research of the regulatory documents regarding PEE has been made as well as the study of the work of administration and implementation of the education programme in PEE. After assessing and comparing the accreditation process in Latvia it must be concluded that the accreditation would facilitate the control of the quality of implementing the PEE education programmes and PEE development. The most important responsibilities of the Latvian state would be to ensure integrated operation of the system of education and set common aims for the implementation of the pre-school education and raising education quality. In the empirical part of the research in a piloted activity at the end of the thesis the author has developed the PEE accreditation criteria according to which the recent work of the PEE Avotins has been assessed – the quality of education in the institution before the accreditation process which demonstrates average criteria. Its assessment has also been given by experts - the head teachers and methodology specialists of Riga district PEE. The author considers that as an innovation the accreditation process must be introduced in pre-school thus creating a new infrastructure and atmosphere of the institutions, new physical environment, qualitative organization of the administration as well as opportunities for the development of self-assessment of equipment and resources that all together would facilitate the development of PEE.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPedagoģijaen_US
dc.titleAkreditācija kā pirmskolas izglītības iestādes attīstības sekmētāja.en_US
dc.title.alternativeAccreditation as the promoter of the development of preschool.en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record