Paškategorizācijas ietekme uz stereotipu draudiem sievietēm.
Author
Cigankova, Olga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Austers, Ivars
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Šī bakalaura darba tēma ir “Paškategorizācijas ietekme uz stereotipu draudiem sievietēm.” Darba ietvaros veikta pētījuma mērķis bija noskaidrot, vai ne - stereotipizētas identitātes aspektu izcelšana mazina stereotipu draudus sieviešu matemātiski - loģiskajā darbībā.
Eksperimentālajā pētījumā piedalījās 100 sievietes, Latvijas Universitātes Psiholoģijas bakalaura un profesionāla bakalaura studiju programmas 1-3 kursa studentes. Sievietes tika randomizēti sadalītas divās grupās, katrā pa 50 cilvēkiem.
Pētījumā tika izmantota pašizveidota metodika, uz kuru tika balstīts Latvijas Universitātes studentes Olgas Cigankovas 2006. gada kursa darbs „Humoristiskās perspektīvas ietekme uz stereotipu draudiem sievietēm”. Metodika satur 7 matemātiski - loģiskos uzdevumus, kuri ir dažādas sarežģītības pakāpes. Stereotipu draudošo efektu panāk ar instrukcijas palīdzību. Lai panākt neatkarīga mainīga –ne-stereotipizētas identitātes aspektu efektu eksperimentālai grupai tika piedāvāts papildus uzdevums – teikumu pabeigšana, kas veicināja individuālo identitātes aspektu izcelšanu.
Rezultāti lika secināt, ka ne - stereotipizētas identitātes aspektu izcelšana mazina stereotipu draudus sieviešu matemātiski - loģiskajā darbībā. Tātad pētijuma hipotēze tika apstiprināta. Šie rezultāti var būt plaši pielietojami praktiskajā nozīmē, it īpašī darba un mācību iestādēs, kur ar stereotipu draudiem cilvēki sastopas visbiežāk. Bakalaura darbā tiek parādīts ka var palielināt darba ražīgumu draudošajā situācijā.
Atslēgas vārdi: stereotipu draudi, ietekme, paškategorizācija The theme of this bachelor’s work is “The influence of self-categorization on women stereotypes threats”. The aim has been stated in the process of conducting the research. And it makes an attemp to answer the question if the distinction of non-stereotypic identity aspects lessens women stereotypes threats in mathematical - logical activity.
100 women that are the 1-3 year students of the University of Latvia, studying on the programme of Bachelor of Psychology, participated in the research. The women were divided into two groups by random: each group contained 50 people.
The method that is used in research is established by the author herself and it was the basis of Olga Cigankova’s, the student of the University of Latvia, course paper under the title “The influence of humour perspectives on women stereotypes threats” that was defended in 2006. The method contains 7 mathematical – logical tasks that have different levels of difficulty. The stereotypes threatening effect was overcome with the help of the instruction. In order to overcome the independet changing non – stereotypic identity aspect the experimental group was given the additional tasks – sentence – complection tasks – to encourage individual identity aspect’s distinction.
The results of the research have made the author drive to the following conclusion, that the distinction of non – stereotypic identity aspects lessen women stereotypes threats in mathematical – logical activity. Consequently, the hypothesis of the research has been proved. The results can be used both in working and educational establishments, where people are often affected by stereotypes threats. It has been proved in the Bachelor’s Paper that it is possible to enlarge the work capacity in threatening situation.
Key words: stereotype threat, influence, self-categorization