Pusaudžu sadarbības prasmju pilnveide konfliktu risināšanā pamatskolā
Author
Sniedze, Zane
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Upmale, Anda
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darbs ir veltīts pusaudžu uzvedības taktiku un sadarbības prasmēm konfliktu risināšanā izpētei. Darba mērķis ir, pamatojoties uz literatūras analīzi un empīriskā pētījuma rezultātiem, noskaidrot pusaudžu sadarbības pramju pilnveidošanas iespējas konfliktu risināšanā pamatskolā.
Pētījuma jautājums ir noskaidrot vai klases audzinātājstundas par konfliktu risināšanu teorētiski pilnveido skolēnu sadarbības prasmes. Darba teorētiskajā daļā tiek noskaidroti galvenie jēdzieni: konflikts, sadarbība, uzvedības taktikas konfliktu risināšanā. Empīrisko daļu veido pusaudžu uzvedības taktiku konfliktsituācijās izpēte pirms un pēc izglītojošā darba veikšanas klases audzinātājstundās. Darbā tika izmantotas divas atšķirīgas aptaujas: pirmās situāciju aptaujas mērķis bija noskaidrot, kādas uzvedības taktikas pēc skolēnu domām ir vēlamas izmantot dažādu konfliktsituāciju risināšanā, bet otras aptaujas mērķis bija noskaidrot, kādas uzvedības taktikas konfliktu risināšanā izmanto paši skolēni.
Aptaujas rezultāti bija, ka pirms izglītojošā darba skolēni biežāk izvēlējās izmantot konkurences taktiku, bet pēc izglītojošā darba priekšroka tiek dota kompromisa uzvedības taktikai. Situāciju aptaujas rezultāti būtiski nemainījās- visbiežāk pēc skolēnu domām ir vēlams izmantot kompromisa vai sadarbības taktiku.
Atslēgvārdi: konflikts, uzvedības taktika, sadarbība, pusaudži. This Bachelor studies adolescents behaviour and co-operation skills in conflict situations. The purpouse of this Project is to clarify the possibility of collaboration in conflicts with other teenagers in classteachers lessons. The matter of research is to make out weather the classteachers lessons help teenagers to improve their co-operation skills in problem solving. The theoretical part contains explanation of the following notinos: conflicts, ability to solve conflicts, behaviour tactcs.
Empirical parti s devoted to compare the teenagers behaviour before and after educational classteachers lesson. Two differen inquiries were used. The first tried to clear up ehat tactics is desirable for teenagers while they are solving their problems and the purpose out how they really behave and what they do.
In conclusion I can say that according to the first questionaire which was made before educational classteachers lesson, students prefered to use the competition method while after that students more often started to choose compromise or collaboration methods.
Keywords: conflicts, behaviour tactics, collaboration, teenagers.