• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Daba kā ierosmes avots un materiāls kompozīcijas apguvē mājturībā un tehnoloģijās Ziemeļvalstu ģimnāzijas 5.- 7. klasē

Thumbnail
View/Open
299-10015-Laura_Dzene.diplomdarbs.pdf (2.669Mb)
Author
Dzene, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Timofejeva, Diāna
Date
2008
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomdarba „Daba kā ierosmes avots un materiāls kompozīcijas apguvē mājturībā un tehnoloģijās Ziemeļvalstu ģimnāzijas 5. – 7. klasē” mērķis ir izzināt kā darbs ar dabas materiāliem palīdz pilnveidot kompozīcijas apguves procesu mājturības un tehnoloģiju stundās. Darbā tiek aplūkoti pedagoģiski psiholoģiskie nosacījumi mācību plāna izveidē, ko sastāda Normatīvo dokumentu apskats, Ziemeļvalstu ģimnāzijas mājturības un tehnoloģiju mācību programmas analīze un vērtēšanas kritēriji. Nodaļas ietvaros plaši tiek aplūkotas 5. – 7. klašu skolēnu vecumposmu īpatnības un mājturības un tehnoloģiju stundās izmantojamā metodika, kā arī tiek atlasīts mācību saturs 5., 6., un 7. klasei. Mācību tēmas „Daba kā ierosmes avots un materiāls kompozīcijas apguvē” saturu veidojošās apakšnodaļas – kompozīcija, krāsu mācība, dabas materiālu kompozīcija. Tiek aplūkoti dabas materiālu kompozīcijas veidošanas kultūrvēsturiskie aspekti. Atbilstoši izpētītajai pedagoģiskajai, psiholoģiskajai un speciālajai literatūrai, darba autore izveidojusi mācību tematiskos plānus un tajos ietvertos uzdevumus, kas paredz sasaisti ar Ziemeļvalstu ģimnāzijas specifiku. Pēc pedagoģiskās izmēģinājumdarbības un uzdevumu realizācijas, tiek apskatīta mācību tematisko plānu realizācijas gaita un pētnieciskās darbības datu apkopojums, analīze un iegūtie secinājumi. Darba izstrādes laikā gūtās atziņas formulētas nobeigumā. Darbs sastāv no ievada, 3 nodaļām un apakšnodaļām, nobeiguma un pielikumiem. Atslēgas vārdi: daba, dabas materiāli, kompozīcija, Ziemeļvalstu ģimnāzija.
 
The aim of the diploma paper „Nature as a Source of Inspiration and Material for Acquirement a Composition at the Lessons of Home Economics and Technologies at Nordic Gymnasium Forms 5 – 7” is to find out how work with materials of nature helps to improve the process of the acquirement a composition during the lessons of Home Economics and Technologies. In the paper the pedagogical and psychological conditions of formation curriculum are considered. It is composed of the report of Normative documentation, the analyses of the curricula of Home Economics and Technologies at Nordic Gymnasium and the parameters of evaluating. The individuality of pupils’ age limit in forms 5 – 7 and available methodology at the lessons of Home Economics and Technologies are extensively considered. Education substance for forms 5, 6 and 7 has been selected. Subdivisions of the content „Nature as a Source of Inspiration and Material for Acquirement a Composition” are composition, calorific teaching, composition of nature materials. The aspects of relating to the history of civilization of making nature compositions are considered. The author of the paper has made the training plans and the tasks that are linked with the specific features of Nordic Gymnasium accordingly the searched pedagogical, psychological and special literature. The process of the realization of the training plan and the summary of data, analyses and acquired conclusions has been considered by pedagogical experimental work and realization of tasks. The achieved cognitions are formulated in the conclusion. The paper consists of introduction, 3 chapters and subdivisions, conclusion and supplements. The key words: nature, nature materials, composition, Nordic Gymnasium.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/10821
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV