Show simple item record

dc.contributor.advisorSebre, Sandra Beatriceen_US
dc.contributor.authorBukša, Pārslaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T13:21:05Z
dc.date.available2015-03-23T13:21:05Z
dc.date.issued2008en_US
dc.identifier.other10028en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/10826
dc.description.abstractMaģistra darbā tika pētītas saistības starp audžumātes piesaistes stilu, audzināšanas pieejām un audžubērna eksternalizētiem/internalizētiem uzvedības problēmu rādītājiem. Pētījuma mērķis bija arī noskaidrot, vai audžumātes piesaistes stils un audzināšanas pieejas ietekmē audžubērna eksternalizetus/internalizētus uzvedības problēmu rādītājus. Pētījumā piedalījās 44 audžumātes vecumā no 20-61 gadiem. Audžubērni, par kuriem audžumātes pildīja „Bērnu uzvedības novērtēšanas aptauju” bija vecumā no 7-17 gadiem (no tiem 52,3% zēni un 47,7% meitenes). Pētījumā tika izmatotas 4 aptaujas: Attiecību aptauja (The Relationship Scales Questionnaire) (Bartholomew & Horwitz, 1991), tika izmantota, lai noskaidrotu audžumātes piesaistes stilu. Pētījumā tika izmantotas visas Attiecību aptaujas skalas (drošais, izvairīgi bailīgais, ar attiecībām pārņemtais un izvairīgi noraidošais piesaistes stils). Alabama vecāku aptauja (The Alabam Parenting Questionnaire)(Frick, Shelton &Wooton, 1996), maģistra darba pētījumā tika izmantota, lai noteiktu audžumātes audzināšanas pieejas. Bērnu uzvedības novērtēšanas aptauja (Child Behavior Chechlist)(Ahenbach, 2001), maģistra darba pētījumā tika izmantota, lai noteiktu audžubērnu eksternalizētu/internalizētu uzvedības problēmu rādītājus. Rezultāti parādīja, ka pastāv statistiski nozīmīga saistība un ietekme starp izvairīgi bailīgo un ar attiecībām pārņemto audžumātes piesaistes stilu un audžubērna normu/likumu pārkāpumiem. Un ka pastāv statistiski nozīmīga saistība un ietekme starp izvairīgi noraidošo audžumātes piesaistes stilu un audžubērna trauksmes un depresijas rādītājiem. Korelācijas starp audzināšanas pieejām un uzvedības problēmu rādītājiem parādīja pozitīvas statistiski nozīmīgas saistības starp audžumātes nepietiekošu uzraudzību un audžubērna somatiskām raizēm. Regresijas analīzes rezultāti parādīja, ka starp šiem lielumiem arī pastāv statistiski nozīmīga ietekme. Korelācija starp audžumātes piesaistes stilu un audzināšanas pieejām parādīja statistiski nozīmīgu saistību (un ietekmi) starp drošo piesaistes stilu un pozitīvu audzināšanu, kā arī starp drošo piesaistes stilu un iesaistīšanos. Atslēgas vārdi: audžumāte, audžubērns, vardarbībā cietis bērns, piesaiste, audzināšana, eksternalizēta/internalizēta uzvedībaen_US
dc.description.abstractIn the present master’s degree work relations between foster mother’s attachment style, parenting style and fostered cihild’s internalizing/exsternalizing behaviour problems were investigated. The second purpose of the research was to find out if the foster mother attachment style and parenting style have an influence on fostered child’s internalizing/externalizing behaviour problems. 44 foster mothers at the age from 20 to 61 year participated in the research. Fostered children, whose foster mother managed in „Child Behavior Checklist” were at the age from 7 to 17 years (52, 3 % of them were boys and 47,7 % girls). 4 questionaries were used investigation: „The Relationship Scales Questionnare” (Bartholomew and Horwitz, 1991) was used to find out foster mother’s attachment style. During the investigation all Relationship Questioning scales (secure, avoidant-fearful, preoccupied, avoidant-dissmissing attachment styles) were used. „The Alabam Parenting Questionare” (Frick, Shelton and Wooton, 1996) was used in the master’s degree work to define foster mother’s style of parenting. „Child Behavior Checklist” (Ahenbach, 2001) was used to find out foster child’s internalizing/externalizing behaviour problems. Results showed that there is statistically important correlation and influence between avoidant-fearful and preoccupied foster mother’s attachment style and norms/rules breach by foster child. There also exists statistically significant correlation and influence between avodant-dissmissing foster mother’s attachment style and the foster child’s indexes of anxiety and depression. Correlation between foster mother’s parenting style and foster child’s internalizing/externalizing behaviour problems indexes showed the positive statistically imortant connection between foster mother’s poor monitoring in parenting and somatical problems of foster child. Correlation between foster mother’s attachment style and parenting style has shown statistically important connection and influence between foster mother’s secure attachmet style and positive parenting, as well as between foster mother’s secure attachment style and involvement. Keywords: foster mothers, foster children, maltreatment/neglected, attachment, parenting style, externalizing/internalizing behaviour.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPsiholoģijaen_US
dc.titleAudžumātes piesaistes stila un audzināšanas pieeju saistība ar audžubērna eksternalizētu un internalizētu uzvedības problēmu rādītājiemen_US
dc.title.alternativeFoster mothers' attachment and parenting style in relation to foster children externalized and internalized behavior problemsen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record