Pusaudžu meiteņu agresijas līmeņa saistība ar noraidījumu no vienaudžiem un vecākiem
Author
Jansone, Lāsma
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Sebre, Sandra Beatrice
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījumam par pusaudžu meiteņu agresijas līmeņa saistību ar noraidījumu no vienaudžiem un vecākiem tika izvirzīti divi mērķi. Viens no mērķiem bija noskaidrot, vai atšķirsies agresijas līmenis starp pusaudžu meitenēm, kuras tiek un kuras netiek noraidītas no vienaudžu un vecāku puses. Otrs pētījuma mērķis bija noskaidrot, kāda saistība pastāv starp noraidījumu no vecāku puses, noraidījumu no vienaudžu puses, agresiju un depresiju pēc multiplās regresijas analīzes.
Pētījumā piedalījās 125 pusaudžu meitenes vecumā no 12 – 14 gadiem, lielākā daļa respondenšu bija 13 – 14 gadus vecas. Agresijas mērīšanai tika izmantota „Agresijas aptauja” („The Agression Questionnaire”). Noraidījuma no vienaudžiem noskaidrošanai tika izmantota nominēšanas procedūra, bet noraidījuma no vecākiem un vardarbības no vecākiem mērīšanai tika izmantota „Konflikta taktikas skala” („Conflict Tactic Scale”). Vardarbība no vecākiem tika kontrolēta, jo tai bija ietekme uz iegūtajiem rezultātiem. Ar tādu pašu mērķi tika kontrolēti arī depresijas rādītāji, kuru mērīšanai tika izmantota „Bērnu depresijas aptauja” („Child Depression Inventory”).
Pētījumā tika noskaidrots, kas nepastāv statistiski nozīmīgas atšķirības starp noraidījumu no vienaudžu puses un agresiju, bet šādas atšķirības pastāv starp noraidījumu no vecākiem un agresiju. Turklāt noraidījumam no vecākiem ir nozīmīgāka ietekme uz agresijas veidošanos pēc multiplās regresijas analīzes. Būtiski ir tas, ka noraidījums var veicināt arī depresijas veidošanos. Ņemot vērā to, ka arī vardarbībai no vecākiem ir ietekme uz agresijas veidošanos, pastāv vairāki citi faktori, kas var veicināt agresijas veidošanos starp pusaudžu meitenēm.
Atslēgas vārdi: noraidījums, agresija (fiziskā agresija, verbālā agresija, naidīgums, dusmas), pusaudzis. Two aims of research about connection between adolescent girl’s aggression level and rejection from their contemporaries and parents were raised. One aim of the research was to find out, if there are differences between aggression levels of teenager girls’ who were rejected and who were not rejected from their contemporaries and their parents. The second aim of the study was to clarify the relationships between rejection from parents, rejections from contemporaries, aggression and depression using multiple regressions.
125 teenage girls at the age from 12 to 14 took part in research; most of them were at the age from 13 to 14. For measuring the aggression level, “The Aggression Questionnaire” was used. To measure the rejection from contemporaries, the nomination procedure was used, but for rejections and violence from parents, the “Conflict Tactic Scale” was used. The violence from parents was controlled because of its influence on results. For the same reason the depression results were controlled and the “Child Depression Inventory” was used.
It was ascertained that there are no statistically significant differences between rejection from contemporaries and aggression, bet there are differences between rejection from parents and aggression. Moreover, the rejection from parents has quintessential influence on aggression if multiple regressions were used. Essential importance is that rejection conduce depression. Considering that violence from parents has conduce on aggression, there are several other factors that can contribute aggression between teenager girls.
Key words: rejection, aggression (physical aggression, verbal aggression, hostility, anger), teenager.