Jautājumu izmantošana vidusskolēnu domāšanas prasmju attīstībai angļu valodas stundās
Author
Dmitričenko, Jekaterina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Latkovska, Evija
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Skolēnu domāšanas prasmju attīstīšana kļūst par mūsdienu skolas neatņemamu sastāvdaļu. Tāpēc šis diplomdarbs ir veltīts tam, lai izpētītu jautājumu izmantošanu skolēnu domāšanas prasmju attīstīšanas procesā.
Pētījums tika veikts, lai uzzinātu vai atbilstoši uzdotie jautājumi un pozitīva iztaujāšanas atmosfēra angļu valodas stundās attīsta skolēnu domāšanas prasmes, veicina skolēnu patstāvīgu domāšanu un nodrošina viņu pašu veidoto atbilžu rašanos uz skolotājas jautājumiem, tādā veidā pilnveidojot viņu mācīšanos efektīvāk. Pētījuma izpētes objekts bija ne tikai skolēnu domāšanas attīstība, bet arī jautājumu veidi, kurus skolotājas izmanto angļu valodas stundās.
Literatūras analīze par iespējamajiem skolotāju uzdotajiem jautājumiem tika veikta, lai izpētītu skolēnu domāšanas prasmju attīstīšanas veidus, lai apkopotu domāšanas procesa un iztaujāšanas īpašības, kā arī atrastu iespējamās pieejas iztaujāšanas atmosfēras radīšanai angļu valodas stundās. Gadījuma pētījums tika veikts Rīgas X vidusskolas 11.klasē, kur bija iesaistīti 29 skolēni. Pētījuma gaitā tika izmantotas vairākas datu vākšanas metodes: divu dažādu skolotāju angļu valodas stundu novērošana, intervijas ar novērotajām skolotājām, anketas skolotājiem un skolēniem, lai iegūtu informāciju par skolotāju jautāšanas prasmi un uzzinātu skolēnu reakciju uz skolotājas jautājumiem, viņu viedokli par jautājumiem un, lai analizētu jautājumu ietekmi uz skolēnu domāšanas attīstību.
Tika atklāts, ka katram cilvēkam piemīt individuālas domāšanas īpašības, ka dažādi jautājumu veidi, līmeņi un iemesli var būt saistīti ar mācīšanās procesu, kā arī radītā izjautāšanas atmosfēra var veicināt skolēnu patstāvīgu domāšanu. Iegūtie dati liecina, ka skolotāji stundas laikā uzdod daudz jautājumus, taču ne visi no tiem attīsta skolēnu domāšanas prasmes. Proti, skolēni sāk domāt tikai tad, kad skolotāja uzdod jautājumus, kas attīsta domāšanas prasmes.
Ņemot vērā, ka jautāšanas prasme padara skolotāja darbu vieglāku, rosina skolēnus domāt, un sekmē skolēnu iesaistīšanos mācīšanās procesā, sniedzot skolotājai pašu veidotas unikālas atbildes, tādā veidā padarot mācīšanas/mācīšanās procesu vēl produktīvāku, tā vēl joprojām ir reti izmantota mūsdienu izglītības sistēmā. Kopumā, skolotājiem ir jāpievērš lielāka uzmanība iztaujāšanas atmosfērai un jautājumiem, ko tie uzdod saviem skolēniem ikdienā. Diemžēl ne vienmēr tā tas ir – daudzi skolotāji tiecas uzdot jautājumus tikai jautāšanas pēc un nedomā par veidiem, kā radīt labāku iztaujāšanas atmosfēru. Developing students’ thinking skills becomes an integral part of modern school. So the present Diploma Paper is devoted to the questions for developing students’ thinking skills.
The research was done to find out whether appropriately asked questions and a positive questioning atmosphere in the English language classroom develop students' thinking skills, encourage students to think independently and provide their own answers to the teacher’s questions, thus improving their learning effectively. The focus of interest of the research was put not only on the students' thinking development but also on the types of the questions, which are used by teachers in the English language lessons.
The analysis of literature on possible teachers’ questions was done in order to study the ways of developing students’ thinking skills, to summarize the features of thinking process and questioning, as well as to find possible approaches to creating questioning atmosphere in the English language classroom. The case study was conducted in Riga Secondary School X, form 11, there were 29 students involved. Several data collection methods were used: observation of the English language lesson of two different teachers, interviews with the observed teachers, questionnaires for teachers and students in order to get information on teachers’ questioning skills and to find out students’ reaction to teacher’s questions, their opinions towards questions and to analyse the impact of questions on the development of students' thinking.
It was found out that individual thinking features in human mind exist, that different question types, levels and purposes are involved in the learning process as well as that appropriate questioning atmosphere could encourage students’ independent thinking. The data obtained revealed that teachers ask many questions per lesson but not all of them develop students' thinking skills. Namely, students start to think only then when the teacher asks questions which develop thinking skills.
Considering that questioning skills make the teacher’s work easier, encourage students’ thinking, and promote students’ involvement in their own learning by giving the teacher their own unique answers thus making the teaching/learning process more productive, these are still rarely used in the educational system nowadays. In general, teachers should pay more attention to the questioning atmosphere and to questions they ask to their students on daily basis. Unfortunately, that is not always the case – many teachers tend to ask questions just for the sake of asking and do not think about ways how to create a better questioning atmosphere.