Kooperatīvas mācīšanas struktūras skolēnu sadarbības veicināšanai vidusskolas angļu valodas stundās Spānijā
Author
Zvirgzdiņa, Inese
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Odiņa, Indra
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autore 2008.gada pirmos mēnešus pavadīja Spānijā Cehegin ciematā kā angļu valodas skolotāja asistente. Novēroto angļu valodas stundu laikā darba autore pamanīja spāņu studentos tādas kopīgas iezīmes, kā nevēlēšanos piedalīties, disciplīnas neievērošanu stundās, izvairīšanos lietot mērķa valodu. Par spīti spāņu studentu draudzīgumam un attapībai, viņiem trūka pietiekošu sadarbošanās spēju. Arī skolotāji mācīšanas metodoloģijas jautājumā bija diezgan tradicionāli orientēti. Tādējādi darba autore nolēma veikt atsevišķa gadījuma pētījumu, lai noskaidrotu, vai spāņu vidusskolas skolēni ir spējīgi sadarboties angļu valodas stundās, kad tika izmantotas noteiktas kooperatīvās mācīšanās struktūras.
Pirmkārt, tika veikta literatūras izpēte par pusaudžu vecumu un dažādiem kooperatīvās mācīšanās aspektiem. Otrkārt tika izveidota anketa angļu valodas skolotājiem, kuri to aizpildīja, ar mērķi uzzināt par viņu darba pieredzi, studentu personiskajām īpašībām un jautājumiem, kas skar grupu darbu. Treškārt tika izveidota un skolēni aizpildīja pirmo anketu skolēniem, ar mērķi uzzināt par viņu vēlmi sadarboties un, vai viņiem bija tam nepieciešamās spējas. Tālāk, iepriekš minēto anketu dati tika analizēti un autore nolēma turpināt pētījumu, veidojot mācību stundas, kurās ieviestu dažādas kooperatīvās mācīšanās struktūras. Mācību stundu vērošanai tika izstrādāta novērošanas lapa. Lai uzzinātu skolēnu viedokli par progresu, ko viņi ir izjutuši kooperatīvās mācīšanās stundās, tika izstrādāta otrā anketa skolēniem. Visbeidzot, dati tika analizēti ar mērķi noskaidrot, vai diplomdarba mērķis tika sasniegts.
Dati atklāja, ka studenti bija spējīgi sadarboties grupās, bet galvenais iemesls atturībai bija viņu angļu valodas līmenis, jo tas bieži bija traucēklis pienācīgam kooperatīvajam darbam, kā arī negatīvi ietekmēja studentu pašcieņu, tāpat traucēklis bija arī sociālo prasmju trūkums, kuras būtu nepieciešamas kooperatīvajam darbam.
Lai saglabātu studentu spējas būt aktīviem grupas locekļiem, angļu valodas stundās pakāpeniski jāievieš kooperatīvās mācīšanās pamatprincipi un jāattīsta studentu sociālās prasmes. Kooperatīvās mācīšanās struktūru lietošana var sekmēt studentu komunikācijas spējas angļu valodā, jo tās spēj nodrošināt mierīgāku un stresu neveicinošu atmosfēru, kas ir īpaši nepieciešama skolēniem ar komunikācijas spēju trūkumu. The author of the Paper spent the first four months of year 2008 in Cehegin village in Spain as the English language assistant. During the first English lessons observed, the author of this Paper noticed such common features of Spanish students, as unwillingness to participate, disobeying the discipline in the classroom, reluctance to use the target language. Despite the fact of Spanish students’ friendliness and ingeniousness, they lacked sufficient cooperation skills. Also teachers were rather traditionally orientated when it came to teaching methodology. Therefore, the author of this Paper decided to carry out a case study in order to clarify whether secondary school Spanish students were able to collaborate in English lessons when definite Cooperative Learning structures were introduced.
First, the study of theory on adolescence and different aspects of cooperative learning was carried out. Secondly, questionnaire for English language teachers was designed and filled out in order to learn about their work experience, their students’ personal qualities and questions concerning group work. Thirdly, the first questionnaire for English language students was designed and filled out in order to learn if the students were willing to collaborate and, if they had the necessary qualities for that. Next, the data from previously mentioned questionnaires were analysed and it was decided to continue the research by designing lessons with different Cooperative Learning structures implemented. An observation sheet was constructed for observing the cooperative lessons. The second questionnaire was designed for gathering data on students’ opinion of progress they had experienced during the cooperative lessons.
Finally, the data were analyzed with the goal of finding out whether the aim of the Diploma Paper had been achieved.
The data disclosed the students were able to collaborate in groups but the main reason for reluctance was their level of English as it was often disturbing a proper cooperation work and it also had negative influence on students’ self – esteem, as well as lack of social skills that were necessary in cooperative work. Introducing Cooperative Learning groups, teaching students several social skills, and using Cooperative Learning structures promoted students’ collaboration.
In order to maintain students’ ability to be active members of the group, the Cooperative Learning basic principles should be steadily introduced in English lessons and students’ social skills should be developed. Students’ skills for communication in English can be promoted by using Cooperative Learning structures as they provide more relaxed and stress – free atmosphere that is particularly important for students with a lack of sufficient communication skills.