3 – 4 gadu vecu bērnu domāšanas attīstīšanas iespējas, izmantojot rotaļas ar dabas materiāliem
Author
Dica, Agita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Āboltiņa, Līga
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis: teorētiski izzināt 3-4 gadus vecu bērnu domāšanas attīstības iespējas, izmantojot rotaļas ar dabas materiāliem.
Pētīšanas metodes: literatūras izpēte ,novērošana, izmēģinājuma darbība, datu apstrāde.
Pētījuma teorētiskā daļa balstās uz Ļ.Vigotska, Ž.Piažē, M.Montesori, P.Birkerta, J.A.Studenta pedagoģiskām atziņām un R.Ukstiņas atziņām par matemātisko priekšstatu veidošanu pirmsskolas vecuma bērniem.
Teorētiskajā daļā tika apskatīti un analizēti jautājumi kā:
.Pirmsskolas vecuma bērnu domāšanas raksturojums psiholoģiski pedagoģiskā literatūrā.
Domāšanas procesa raksturojums un veidi.
Bērna domāšanas attīstība pirmskolā 3-4 gadu vecumā.
Bērna domāšanas attīstības īpatnības pirmsskolā.
Domāšanas ,kā attīstības jomas, raksturojums pirmsskolas izglītības programmā.
Rotaļa – pirmsskolas vecuma bērnu domāšanas attīstības sekmētāja.
Rotaļas būtība un raksturojums pirmsskolā
Dabas materiālu izmantošana rotaļās
Rotaļas organizēšana un vadīšanas nosacījumi
Pētījuma izmēģinājuma darbībā tika izmantota novērošana, pedagoģiskā izmēģinājuma darbība. Pētījumā tika pierādīts , ka pirmsskolas vecuma bērnu domāšanas attīstība noritēs labāk, ja, nodarbībās regulāri tiks pielietotas didaktiskās rotaļas, kas būtiski attīstīs matemātisko domāšanu. Lai rezultāti būtu vēl labāki, pedagogam jāturpina pilnveidot materiālo bāzi, atjaunot un gatavot jaunus mācību materiālus, iesaistot šajā procesā arī bērnus. Autore , mācību procesā ieteiktu dabas materiālus izmantot arī citos mācību priekšmetos, jo materiālu izmantošana un tās pieejamība ir ļoti plaša. Research objective: Theoretically research the opportunities of 3-4 year old children thinking process development while using games and materials of nature.
Methodology: study of literature, observation, pilot activity, data processing.
Framework of research paper: 80.pp. three tables, annexes.
Theoretical part is based on pedagogical cognitions of Ļ.Vigorsk, Ž.Piažē, M.Montesori, P.Birkert, J.A.Student and cognitions of R.Ukstiņa about development of mathematical concepts to children in preschool age.
In the theoretical part are analyzed the following aspects:
-Preschool age children thinking process characterization in psychologically pedagogical literature;
-Characterization of a thinking process and its types;
-Development of child’s thinking process in preschool 3-4 year age;
-Features of development of child’s thinking process in preschool;
-Characteristics of thinking process as a field of development in preschool education program;
-Game – the facilitator of children’s thinking process in preschool age;
-Nature and characteristics of game in preschool;
-Usage of materials from nature in games;
-Game organization and managerial conditions.
In the research pilot activity was used observation and pilot activity of a pedagogical work. Research proves that the development of preschool thinking process is more successful if the didactic games that develop mathematical thinking process are used. For results to be even better it is important for pedagogue to continuously improve the material basis of the game by renewing and making new teaching materials and involving children in making process. Author of the research suggests that materials of nature should be used also in other subjects, because the usage of such materials is very vast.