Angļu valodas vārdu krājuma apguves iespējas 5.klasē
View/ Open
Author
Eze, Guna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kalniņa, Sandra
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Skolnieks var lietot valodu ar nelielām gramatikas zināšanām, bet bez vārdiņu zināšanas skolnieks nevar izveidot nevienu teikumu. Tāpēc skolnieka vārdu krājuma bagātināšana ir tas, ar ko skolotājs saskaras gandrīz katru dienu un, pēc autora domām, šī ir viena no svarīgākajām lietām, kas skolotājam jāmāca skolēniem.
Šajā darbā autore ir pētījusi, kā efektīvāk mācīt vārdiņus. Galvenā nozīme tika piešķirta vārdiņu mācīšanai, izmantojot dažādas aktivitātes 5.klasē. Divu mēnešu laikā autore izmantoja dažādu veidu uzdevumus, kas balstījās uz vārdiņu mācīšanu,. Pētījums tika veikts ar Juglas vidusskolas 5.klases skolēniem.
Situācijas izpēte tika izvēlēta kā pētījuma metode. Autore izveidoja, īstenoja un analizēja anketu skolēniem ar mērķi noskaidrot skolēnu iepriekšējo pieredzi mācoties jaunus vārdiņus. Autore izveidoja, īstenoja un analizēja anketu skolotājiem, lai noskaidrotu uzdevumus, kādi tiek izmantoti mācot bērnus. Autore veica aptauju, lai noskaidrotu skolēnu mācīšanās stilu un daudzpusīgās prāta spējas, lai izvēlētos vispiemērotākos uzdevumus vārdiņu mācīšanā. Imitācijas uzdevums tika veikts, lai noskaidrotu iepriekšējās mācīšanas efektivitāti. Vārdiņi tika mācīti, izmantojot dažādas aktivitātes, un rezultāti tika salīdzināti un analizēti.
Dati, kas iegūti no skolēnu anketām, atklāja, ka vārdiņi tika mācīti, izmatojot tiešo tulkošanas metodi. Dati, kas iegūti no skolotāju anketām, atklāja, ka skolotāji nav ieinteresēti skolēnu mācīšanās stila un daudzpusīgo spēju noteikšanā un jaunie vārdiņi tiek mācīti, galvenokārt, izmantojot tikai mācību grāmatās pieejamos uzdevumus. Daudzpusīgo spēju anketa atklāja, ka, galvenokārt klasē ir vizuālā un sajūtu uztveres tipa skolēni un mācīšanās stila noteikšanas anketa uzrādīja tādus pašus rezultātus. Rezultāti, kas tika iegūti imitācijas uzdevumā apstiprināja, ka tiešā tulkošanas metode nav bijusi efektīva. Rezultāti, kas tika iegūti, mācot skolēnus, izmantojot dažādas aktivitātes parādīja, ka autores izvēlētās metodes bija iedarbīgas.
Pēc autores domām, lai mācītu vārdiņus, skolotājai jāzina daudzas lietas: skolēnu vecumposmu īpatnības, mācīšanās stils, prāta spējas, vārdiņu demonstrēšanas, pielietošanas, nostiprināšanas un pārbaudes veidi, lai apmierinātu visas skolēnu vajadzības. Skolotājai pamatskolā jāmāca valoda tā, lai tas motivē, iesaista un iedrošina valodas apguvi. A learner can speak the language with little knowledge in grammar, but without knowing vocabulary the learner cannot build any sentence. That is why the enrichment of learners’ vocabulary is the process that teachers deal with almost every day and to the author’s mind it is one of the most important things the teacher need to teach to the learners.
The author of the present paper studied how to teach new vocabulary more effectively. The central importance was given to teaching vocabulary using different activities in form 5. Different activities for teaching vocabulary were implemented by the author during the teaching practice of two months. The research was conducted in Jugla Secondary school with 5th Form learners.
A case study was chosen as a method for the research. A questionnaire for the learners was designed, carried out and analyzed by the author with the aim to find out the learners’ previous experience in leaning new vocabulary. A questionnaire for the teachers was designed and analyzed by the author in order to find out the activities used in teaching vocabulary to young learners. A survey was carried out by the author in order to find out learners’ learning styles and multiple intelligences to choose most appropriate activities in teaching vocabulary. A simulation activity was done in order to find out the effectiveness of the previous teaching. Vocabulary was taught using different activities and the results were compared and analyzed.
Data obtained from the learners’ questionnaire revealed that vocabulary was taught using direct translation method. Data obtained from the teachers’ questionnaire showed that teachers are not interested in learners’ leaning styles and multiple intelligences and the new vocabulary is taught mainly according to the course book. A multiple intelligence survey showed that there is spatial and bodily-kinesthetic intelligence mainly represented and the learning style survey showed the same results. The results of the simulation activity confirmed that the usage of the direct translation method was not effective. The results of teaching vocabulary using different activities showed that the methods chosen were effective.
To the author’s mind in order to teach vocabulary, the teacher needs to know many things: learners’ age peculiarities, learning styles, multiple intelligences, presentation, practice, consolidation and testing methods to meet the needs of the learners. The teacher at the primary school needs to present the language so that it motivates, involves and encourages language acquisition.