Kritiskās lasīšanas prasmju attīstība izmantojot Ēzopa fabulas 11. klasē
Author
Apsīte, Guna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kalniņa, Sandra
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
ANOTĀCIJA
Diplomdarba tēma ir “Kritiskās lasīšanas prasmju attīstība, izmantojot Ēzopa fabulas, 11.klasē”. Tā tika izvēlēta, jo darba autore uzskata, ka skolēni pusaudžu vecumā ir piemērota auditorija kritiskās lasīšanas prasmju attīstīšanai. Kritiskās lasīšanas prasmju attīstība mūsdienās ir svarīga, jo cilvēkus ieskauj daudz informācijas. Diplomdarba autore novērojusi, ka pusaudži mūsdienās lasa ļoti maz, bet pasaule kļūst arvien sarežģītāka un mūsu jaunajai paaudzei ir jāspēj rast risinājumus, pieņemt jēgpilnus lēmumus, balstoties uz savu pieredzi, kā arī radīt un attīstīt jaunas idejas nākotnē. Tāpēc ir ļoti svarīgi attīstīt kritiskās lasīšanas un domāšanas prasmes.
Darba autore apsvēra dažādas iespējas, kā attīstīt skolnieku kritiskās lasīšanas prasmes angļu valodas stundās, nonākot pie secinājuma, ka Ēzopa fabulas būtu viens no piemērotākajiem veidiem, kā to izdarīt. Kritiskās lasīšanas uzdevumi, balstīti uz Ēzopa fabulām, spētu sagatavot skolēnus informācijas apstrādei turpmākajā dzīvē.
Pirmkārt, lai noskaidrotu, kādā veidā Ēzopa fabulu izmatošana spētu iedrošināt skolniekus attīstīt kritisko lasīšanu, nepieciešamā literatūra par konkrētā vecuma pusaudžu īpatnībām un motivācijas aspektiem tika izpētīta. Otrkārt, darba autore iepazinās ar literatūru par kritisko domāšanu un kritisko lasīšanu. Treškārt, darba autore izpētīja kritiskās lasīšanas prasmju attīstīšanas nozīmīgumu, kritiskās lasīšanas stratēģijas un ieteica Ēzopa fabulas kritiskās lasīšanas prasmju attīstīšanai.
Lai iegūtu ieskatu Ēzopa fabulu kā iedarbīga lasīšanas materiāla izmantošanā kritiskās lasīšanas attīstīšanā, tika veikta izpēte vidusskolā. Pētījuma instrumenti bija divas anketas, intervijas, novērošanas lapas un uzdevumi, kuri tika pielietoti pirms un pēc lasīšanas. Abas anketas veidotas skolēniem, turpretī intervijas tika veiktas ar angļu valodas skolotājiem. Izanalizējot savāktos datus, darba autore izdarīja secinājumus.
Gan skolnieki, gan skolotāji uzskata Ēzopa fabulas par iedrošinošu lasīšanas materiālu kritiskās lasīšanas prasmju attīstīšanai. Skolotāji to uzlūko kā palīgu kritiskās lasīšanas attīstīšanai, turpretim skolēni uzsver, ka lasīšanas materiāli (Ēzopa fabulas) padara mācību stundu interesantāku, stimulē viņus aktīvāk piedalīties uzdevumos pirms un pēc lasīšanas. Tomēr, lai nodrošinātu efektīvu un veiksmīgu kritiskās lasīšanas attīstību, skolotājam ir jāņem vērā noteikti kritēriji un nosacījumi, atlasot fabulas un gatavojot pavadošos uzdevumus.
Var secināt, ka teorētiskais pamats par kritiskās lasīšanas prasmju attīstīšanu ir jāiegūst katram skolotājam: būt zinošam par konkrēto tēmu un tās izmantošanu angļu valodas stundās; attīstīt skolnieku prasmes lasīt kritiski un kļūt labiem lasītājiem, kā arī domātājiem. The theme of the Diploma Paper is “Developing Critical Reading Skills through Aesop’s Fables in Grade 11”. It was chosen because the author of the Paper considers students at teenage years a suitable audience for developing critical reading skills. The development of critical reading skills is important nowadays when people are surrounded by so much information. The author of the Diploma Paper has observed that teenagers nowadays read very little, but the world is becoming more and more complicated and our new generation must be able to find solutions, make meaningful decisions on the basis of their experience as well as generate and develop new ideas in future. Therefore it is very important to develop critical reading and thinking skills.
The author of the Paper thought over different possibilities how to develop teenage learners’ critical reading skills in English lessons coming to the conclusion that Aesop’s fables could be one of the appropriate ways to do it. Critical reading activities based on Aesop’s fables could prepare students for processing the information in their future life.
Firstly, in order to find out how the usage of Aesop’s fables could encourage teenage students to develop critical reading, necessary literature about the age peculiarities of adolescents and the aspects of their motivation were studied. Secondly, the author of the Paper got acquainted with literature on critical thinking and critical reading. Thirdly, the author of the Paper studied the importance of developing critical reading skills, strategies of critical reading and suggested Aesop’s fables for developing students’ critical reading skills.
To gain an insight into the usage of Aesop’s fables as an effective reading material for developing critical reading skills, a case study consisting of two questionnaires, interviews, observation sheets and activities used before and after reading, was carried out in a secondary school. Both questionnaires were designed for the students while the interviews were meant for English language teachers. Having analyzed the gathered data, the author of the Paper made certain conclusions.
Both students and teachers consider Aesop’s fables as an encouraging reading material for developing critical reading skills. Teachers see them as a helper to develop critical reading while the pupils emphasize that reading materials (Aesop’s fables) make the lesson more interesting, stimulates them to participate in the activities before and after reading more actively. Nevertheless, to ensure an effective and successful development of critical reading, there are certain criteria and conditions that a teacher has to take into account when selecting fables and preparing accompanying activities. It can be concluded that the theoretical background on the development of critical reading skills should be acquired by the teachers: to be aware of the issue and its usage in English lesson; to develop students’ skills to read critically and become good readers as well as thinkers.