10. klases skolēnu izvēle motivējošu mājas darbu izveidē
Author
Krūmiņa, Agate
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Auziņa, Anita
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Mājas darbi ir pedagoģiskā procesa neatņemama sastāvdaļa, to uzdošana angļu valodas stundās ir ierasta prakse. Ar mājas darbiem rēķinās gan vecāki gan bērni, mācoties mājās skolēns var izvēlēties mācīšanās ātrumu un atmosfēru, kā arī apgūst patstāvīgas mācīšanās prasmes. Neskatoties uz šīm priekšrocībām, mājas darbi netiek pietiekoši novērtēti skolēnu vidū. Darba rezultāti mājās, salīdzinājumā ar rezultātiem klasē, krītas.
Diplomdarba autore uzsver šīs problēmas nozīmību kontekstā ar to, ka mājas darbi ir nozīmīga mācīšanās procesa sastāvdaļa, to pildīšana veicina patstāvīgas mācīšanās ieradumus, vienlaicīgi paverot iespēju skolēnam atklāt sev piemērotus mācīšanās veidus.
Rīgas Angļu Ģimnāzijā tika veikts gadījuma pētījums ar mērķi noskaidrot vai 10. klases skolēnu lēmumu iesaistīšana padara mājas darbus motivējošus.
Pētījumā tika izmantotas sekojošas datu vākšanas metodes. Pirmkārt, skolēnu aptauja ar mērķi noskaidrot skolēnu vispārējo attieksmi pret mājas darbu pildīšanu. Otrkārt, tika veikta klases žurnāla analīze, ar mērķi noskaidrot, vai 10 klasē tiek uzdoti mājas darbi, kas iesaista skolēnu lēmumus. Treškārt, lai iegūtu detalizētu informāciju par mājas darbu pildīšanu, tika veiktas piezīmes atsevišķā tabulā, kā arī par mājas darbiem tika ievāktas skolēnu atsauksmes. Visbeidzot, otra skolēnu aptauja ar mērķi noskaidrot attieksmi pret skolēnu lēmumu iesaisti mājas darbu uzdošanas procesā.
Pētījuma rezultātā atklājās, ka pēc skolēnu lēmumu iesaistes mājas darbu uzdošanas procesā, skolēni pauda pozitīvu attieksmi par 4 no 5 autores izveidotajiem mājas darbu uzdevumiem. Savukārt 3 no šiem uzdevumiem aptaujā tika minēti kā vieni no interesantākajiem pēdējā semestra laikā. Pētījuma rezultāti liecina, ka, aicinot minēt interesantākos mājas darbus pēdējā semestra laikā, 88. 9% atbilžu tika minēti mājas darbi, kuru uzdošanā tiek iesaistīti skolēnu lēmumi.
Pētījuma rezultātā tika izdarīti secinājumi, ka skolēnu lēmumu iesaiste mājas darbu uzdošanas procesā padara mājas darbus motivējošus. Homework is a part of educational process and it is a common practice to set homework in English lessons. It is expected by parents and pupils, and makes language learning autonomous process, where learner can set the pace and atmosphere for learning the language. Despite having several advantages homework is tended to be underestimated by pupils. Homework performance is declining in the comparison of the performance in class.
The author considers this problem topical the context of homework being one of the essential parts of learning process. Homework provides the basis of development for individual learning habits and routines, at the same time helping the learner to discover different learning strategies.
A case study was carried out in Riga English Grammar School with the aim to find out whether pupils’ involvement in decision making makes homework more motivating in form 10.
The following methods of data collection were used in the research. Firstly, the Questionnaire 1 for pupils, to collect their general opinions about homework. Secondly, the class register was analyzed to find out if there is homework that involves pupils’ decisions given. Thirdly, hot reflections were gathered and field notes were taken to get detailed information about pupils’ attitudes and involvement in the homework given. And finally, the Questionnaire 2 for pupils, in order to find out their attitude to homework that involves pupils’ decisions.
It was found that after implementing pupils’ decisions when setting homework, the pupils expressed positive response about 4 tasks out of 5. In addition, 3 of the tasks, which were set by the author of the paper, were mentioned among some of the most interesting during the last semester. Moreover, 88.9% of the answers to the question that required mentioning the most interesting homework during the last semester, include homework that involves pupils’ decisions.
The conclusions were drawn that pupils’ decisions make homework motivating in form 10.